Od včerejšího rána se nám pošta plní desítkami dotazů, co to explodovalo v pondělí v noci. Ukázka dotazů:
Ráda bych se zeptala, zda nemáte nějakou informaci o výbuchu (resp.dvou), které s sebou mimo obrovské rány nesly i otřes. Vše se odehrálo dnes v noci kolem půl jedenácté. Jak se mi přes sestru podařilo vypátrat, tak to pocítilo mnoho lidi na Plzni - severu (Všeruby, Manětín, Bezvěrov aj.).
Nevíte náhodou, co se stalo včera večer, tj. v pondělí 24.7.2017 někdy kolem 22:40 hod na severu Plzeňska? Na několika místech (docela daleko od sebe), byla v tuto dobu zaregistrovaná obrovská rána s následnou tlakovou vlnou. Vím o třech místech (a třech lidech), kteří to slyšeli a cítili. Rybnice, Mrtník, ale i Kožlany.
Chtěl jsem se zeptat na událost z pondělní noci - konkrétně nevyjasněné obrovské 2 rány kolem 22. hodiny. Byly 2 a dunivé, až to zatřáslo celým barákem. Nevěnoval sem tomu pozornost, ale během chvíle se moje facebooková zeď začala plnit dotazy zda to ostatní lidé slyšeli také. Dostalo mě, že to bylo slyšet až X desítek kilometrů daleko od mého bydliště (i v Plzni) v regionu Plzeň-Sever.
Chtěl jsem se zeptat, jestli nevíte co to bylo za rány včera kolem 22hodiny, místo Zvikovec cca 50 km od Plzně.
Dnes v noci něco vybuchlo asi u Třemošné, bydlíme na Lochotíně s okny na Třemošnou a byla to hrozná rána. nikde se o tom ale nepíše.
Již včera jsme tedy začali zjišťovat, co se mohlo stát, že to slyšeli lidé v okruhu skoro třiceti kilometrů. První tip, že to mohl způsobil noční požár trafostanice, během kterého skutečně mělo dojít k výbuchu, se nakonec nepotvrdil, protože nemohl být tak silný.
Druhý tip trvalo prověřit déle, ale nakonec se ukázal jako správný. Za vším stojí fyzika a naše armáda, respektive letectvo, které startovalo k ostrému, bojovému letu. V pondělí v noci totiž do našeho vzdušného prostoru vstoupilo neznámé letadlo, které se nehlásilo a ani přes opakované pokusy s ním nešlo navázat spojení.
Velitelství Vzdušných sil AČR tedy vydalo povel ke startu dvojice hotovostních stíhačů s letouny JAS-39 Gripen z 21. základny taktického letectva Čáslav, která měla za úkol letadlo dostihnout.
Právě nad Plzeňskem pak museli piloti zvýšit rychlost až nad hranici rychlosti zvuku, což doprovází aerodynamický třesk (akustický třesk, sonický třesk), což je zvukový jev podobný velmi silné ráně podobající se například výstřelu z děla. Stíhači mají tento manévr běžně povolen jen ve velkých výškách a mimo zastavěnou oblast, ale ostrý bojový start je samozřejmě výjimkou.
Výše uvedené skutečnosti nám dnes potvrdilo i velení AČR s tím, že spojení s dopravním letounem se po příletu stíhačů
podařilo navázat.
AKTUALIZACE
Oba Gripeny jsou z Čáslavského letiště, ale z důvodu oprav zdejší dráhy startovaly po desété večer z Pardubic. Cílem byl Boeing 737 letící z Turecka do Německa a jehož pilot si již nad Slovenskem špatně nastavil frekvence radiostanice a porušil i další pochybení ohledně radioprovozu.
Gripeny za Berounem překonaly nadzvukovou rychlost, což právě způsobilo aerodynamický třesk. Boeing stíhači dohnali asi během deseti minut, navázali s jeho piloty kontakt a doprovodili ho až k hranicím s Německem.