Proč inzerovat právě u nás? I vy můžete inzerovat na největším zpravodajském webu v západních Čechách
Foto

Požár auta na dálnici - hořelo auto Krimi-Plzeň

To, co radíme šest let, se nyní potvrdilo i v našem vlastním případě

13. listopadu 2018 19:11

Hasiči

     V neděli večer jel náš kolega k případu na Berounsku a když na místě skončil, chtěl se vrátit po dálnici D5. Bohužel mu za jízdy na dálnici začalo hořet auto.
     Jak požár vozu probíhá, nám kolega Michal popsal: „Byla už tma, auto jelo po celou dobu naprosto bez problémů, ale když jsem projížděl kolem čerpací stanice na Rudné, ucítil jsem v kabině silný zápach hořícího plastu. Ve stejný okamžik jsem si ve zpětném zrcátku všiml, že za mnou je hustý černý dým. Zapnul jsem výstražná světla, přejel do odstavného pruhu a zastavil. Okamžitě po zastavení se černý dým zmnohonásobil, vyrazil zpod auta i zpod krytu motoru a pod motorem bylo vidět, že tam něco hoří plamenem. O požáru auta jsme, včetně rad jak postupovat, psali již mnohokrát. Stejně mi ale trvalo pár vteřin, než mi v hlavě naskočil správný postup.“

Může se to stát každému, jak tedy postupovat?

  1. Evakuace posádky - nejdůležitější je samozřejmě dostat lidi a v našem případě i psa do bezpečí. Tedy labrador byl čapnut, vytažen z vozu a hozen za svodidla, sice se nešetrností mého počínání urazil a asi hodinu se mnou pak nemluvil, ale rychlost je v tomto případě to nejdůležitější.
  2. Reflexní vesta - zákon vám nařizuje mít při vystoupení z vozu na sobě reflexní vestu, přiznávám, že přes den bych se na ní v této situaci asi vykašlal, ale v noci je opravdu velmi důležitá a může vám zachránit život.
  3. Zahájit hašení - tedy pokud máte kvalitní hasicí přístroj, ten sice není povinný, ale my ho považujeme za naprosto nezbytný. Před hašením nedoporučujeme otevřít víko motoru úplně, oheň získá přísun vzduchu a okamžitě se rozšíří, lepší je jen mírně nadzdvihnout a stříkat pod ní. My vozíme jeden malý a jeden velký hasicí přístroj. Na uhašení požáru stačil ten malý, ale velký se nechal preventivně připravený vedle vozu.
    Pokud jste vůz uhasil hasicím přístrojem, ten už je prázdný a další nemáte, doporučujeme hasiče preventivně zavolat, oheň se totiž může znovu rozhořet.
  4. Volat hasiče - 150 či 112. Pokud nevozíte hasicí přístroj a tedy jste vynechali bod 3., smiřte se s tím, že jste o vůz přišel. Již během čtvrté minuty bývá požár tak rozsáhlý, že vozidlo je na odpis a asi do šesti až osmi minut od vzniku požáru se oheň rozšíří na celý vůz. 
  5. Baterie - odpojte baterii, během požáru mohla být poškozena elektroinstalace a může dojít k dalšímu požáru. 
  6. Označení místa - zajistěte dostatečné označení místa. Jako první dejte za auto trojúhelník, my ještě doplnili malými přenosnými výstražnými světly na baterie. O události informujte policii, v našem případě dálniční policisté dorazili asi za deset minut, přivolali vozidlo SSÚD, které nám za auto umístilo velkou výstražnou šipku.
  7. Odtahová služba - odtahovku vám může zavolat i policie, doporučujeme ale podívat se, jak máte nastavené podmínky povinného ručení, ve většině smluv máte nárok na minimálně částečnou úhradu odtahu.
  8. Poznatek - kouř za naším jedoucím autem musel být vidět delší dobu, přesto nás žádný z řidičů, kteří nás předjížděli, na hořící auto neupozornil. Během hašení nikdo nezastavil a nenabídl pomoc či alespoň zavolání hasičů.

Kalkulace

     Dnes se v servisu ukázalo, že šlo nakonec o drobnost, povolilo nějaké těsnění, olej začal stříkat na blok motoru, zahořel a od něj chytila elektroinstalace.
3,500   Odhadovaná oprava vozu
2,000   Odtah vozu (spoluúčast)
   250   Nový malý hasicí přístroj
5,750   Celkem (pokud jsem měl hasicí přístroj)

160,000   Odhadovaná cena vozu
    2,000   Odtah vraku (spoluúčast)   
162,000   Celkem (pokud bych neměl hasicí přístroj)

     Již před několika lety jsme pro Vás připravili ukázku použití hasicího přístroje při požáru vozu. Právě i zkušenosti z tohoto pokusu přišly kolegovi v neděli velmi vhod. 

Hasicí přístroj v autě     

“Raději ho budu mít a nepoužiji, než abych ho neměl a v případě nouze mi scházel. “
     Některé evropské státy mají ve svých vyhláškách zanesenou povinnost vozit v autě hasicí přístroj. Ačkoliv u nás taková povinnost u osobních automobilů neplatí, mnoho řidičů si hasicí přístroj pořídí dobrovolně. 
     Hasiči takový přístup chválí. Když totiž hasiči dorazí k požáru osobního vozu, většinou hasí už jen bezcenný vrak, požár vozu se totiž šíří nesmírně rychle a o budoucnosti Vašeho vozu rozhodují první minuty.

     Průběh požáru auta je většinou stejný. Jedete, cítíte pach spáleného plastu a možná zaznamenáte i kouř zpod kapoty. Zastavíte a zjistíte, že kouře je čím dál víc. Když víko motoru zvednete, plameny, nejčastěji vzniklé vadnou elektroinstalací, vyrazí s novou chutí, protože se posílily kyslíkem. 
     Pokud se vám nepodaří hasicím přístrojem uhasit požár hned v zárodku, naberou plameny rychle na síle a od pěti minut po vzplanutí požáru už bývá auto prakticky nezachránitelné.

     Jak účinný je hasicí přístroj při hašení požáru auta jsme pro Vás vyzkoušeli. Připravili jsme maketu motoru (železné díly, hadičky a dráty, vše v plechové bedně kryté kapotou a samozřejmě řádně zalité benzínem).
     Náš figurant se nejprve pokusí oheň uhasit dekou, což většinou bývá jediná vhodná věc, kterou v autě máme a druhý pak použije námi doporučený hasicí přístroj. Podívejte se sami, jak to dopadne.

    

D.S.D. METAL plus

Požární ochrana a bezpečnost práce. Společnost, která Vás může ochránit před ohněm.