Se suchem a teplem se na našich silnicích objeví typický letní fenomén – motorkáři. Může je mít rádi, můžete je nenávidět, ale motocykly na naše vozovky patří stejně tak jako auta. Momentálně je jejich sezóna vpolovině a muži na silných strojích si ještě chtějí užít. My řidiči čtyřkolových strojů je většinou moc rádi nemáme, protože dle našeho úsudku způsobují nehody a ty mívají fatální následky.
Většina statistik ale řekne, že motorkáři většinou nedalo přednostauto,zase je ovšem pravdou, že motorkář jel daleko rychleji než měl. Typickým příkladem je, že řidič auta udělal dle svého mínění vše správně, rozhlédl se tak, jak je zvyklý zjízd po celý rok, nic nevidí a proto vyjede. Jenže ono se ozve kvílení brzd a náraz. Vlepším případě motorkář stroj „položí“ a sám doklouže mimo vozovku. Vhorším případě ale narazí do vozidla a je těžce zraněn – přinejlepším. Důvodů této typické nehody je několik. Řidič vozu čeká auto, které nepřehlédne a zhruba odhadne jeho rychlost. Přijíždějící motorkář prakticky vidět není, zvláště pokud cokoli ve výhledu brání, stačí i maličkost, značka, vyšší tráva, strom a nebo sluneční paprsky. Auto by nepřehlédl, motorku už ano a pak samozřejmě ta může přijet daleko větší rychlostí.
Pokud už ktakové nehodě dojde, motorkář je slabší soupeř a většinou je zraněn on.
Co často dělají špatně řidiči osobních aut?
- Dívají se zběžně – čekají stejně velký stroj. Platí při pohledu přímo i za použití zpětných zrcátek.
- Motorky podceňují. Neuvědomují si, že ty mají vysokou schopnost akcelerace a přiblíží se často rychleji, než řidič auta odhaduje.
- Dostatečně nepředvídají a nečekají jízdu motorky.
Jaké jsou nejčastější chyby motorkářů?
- Slepá víra ve vlastní přednost. Ta může být zrádná, protože útlá silueta motorky se dá snadno přehlédnout. Nikdy proto nesázejte na to, že máte přednost, a před křižovatkami buďte vždy připraveni brzdit.
- Vysoká rychlost.
- Neopatrné předjíždění. Srážky pak hrozí zejména v kolonách, kde je velká pravděpodobnost, že řidič auta nečekaně vyjede z řady.
- Příliš malý odstup. Spousta motorkářů má tendenci špatně odhadnout svou brzdnou dráhu. Ta je (i v ideálních podmínkách) o 15% delší než brzdná dráha osobních vozidel. Motorkáři by si proto měli držet větší odstup než řidiči aut!
- Přecenění svých schopností. Velká část motorkářů vyjíždí na silnici jen občas, přes zimu navíc vůbec. Nedostatečná praxe a v souvislostí s ní přecenění svých řidičských schopností je častou příčinou nehod.
Dopravně bezpečnostní akce zaměřená na motorkáře
Samozřejmě ani policisté nepodceňujía jak nám tiskový mluvčí nprap. Ing. Jan Koželuh sdělil, poslední DBA týkající se právě motorkářů proběhla dne 18. července. Policisté realizovali dopravně bezpečnostní akci zaměřenou na technický stav motocyklů. Akce proběhla na celém území Plzně – venkova, jejímž cílem však nebyla pouze kontrola technického stavu motocyklů. Dopravně bezpečnostní akci zajišťovalo celkem 8 policistů, kteří dohlíželi na bezpečnost v silničním provozu. Policisté při silničních kontrolách zjistili celkem 11 přestupků a kontrolovali celkem 45 vozidel.