Chtěli jsme původně jen napsat reportáž o skončení výroby Defendera, a tak jsme vyrazili zeptat se na více informací do Autosalonu Dajbych, který je jeho autorizovaným prodejcem.
Jenže zde přišla nabídka, kterou samozřejmě nešlo odmítnout: „Jestli o něm chcete psát, tak si ho napřed pořádně vyzkoušejte. Vemte si toho nejlepšího, našeho Satbira!“
O Satbirovi
Defender je bezesporu tím nejvšestrannějším terénním automobilem na světě, který si dokáže poradit s extrémními sklony terénu, bahnem i dalšími nepříznivými podmínkami. Právě pro tyto vlastnosti si ho vybralo nejvíce armád na světě, včetně té naší.
Defender ale neslouží jen vojákům a ve výčtu těch, co ho používají, nechybí vozidla integrovaného záchranného systému, policie nebo hasičů. Teď v zimě často píšeme o zákrocích Horské služby a i ta jezdí upraveným speciálem Defender právě od Dajbychů.
Jeho jedinou slabostí je, že je relativně malý, míněno ve srovnání s moderními off roady nebo vojenskými speciály a moc se toho do něj tedy nevejde. Tohle ale pro tým odborníků v Autosalonu Dajbych zase nebyl až tak velký problém a postavili si auto vlastní, na platformě Land Rover Defender.
Satbir je připraven dostat zákazníky, turisty, nebo třeba vědecké pracovníky či materiál, do hůře přístupných oblastí. Vhodný je i jako speciál pro tělesně postižené, seniory, pracovníky s výstrojí atd. Vozidlo disponuje vysokou míru pohodlí. Zároveň poskytuje unikátní možnost pozorování a činností přímo ve voze – díky největšímu vnitřnímu prostoru mezi terénními užitkovými vozy, velkým proskleným plochám, možnosti zvedací střechy a speciální podlaze.
Disponuje velkou variabilitou – za řidičem a spolujezdcem je plocha, dlouhá téměř tři metry a osazená tzv. Smart Floor, tedy podlahou se šesti kolejnicemi. Do těch se v různých konfiguracích dají jednoduše umístit klasická sedadla, otočné sedačky pro tělesně postižené, lůžka či nosítka, skříňové systémy, různá výstroj a nářadí, upevnění speciálního vybavení a mnoho dalšího. Vše v různých konfiguracích. Různé varianty má střecha (od pevné, přes zvedací pozorovatelnu, až po prostor na spaní) nebo nástupní dveře (např. zadní plošina pro invalidní vozíky).
My a Satbir
V pátek dopoledne tedy celí natěšení přebíráme v Autosalonu „svého“ Satbira a musíme zdůraznit, že pro něj jedeme dva. Jeden 150kilový chlap a druhý „střízlík“ se sotva 80 kily, což je důležité v začátku příběhu se Satbirem uvést. Ten velký (čti tlustý) sedá za volant a ten podvyživený zabírá místo spolujezdce.
Vyjíždíme, auto funguje jako hodinky, ale řidič je nešťastný. Po půl kilometru zastavujeme, protože jsme zjistili slabinu Satbira, respektive jakéhokoli Defendera – není pro veliké. Prostě se nevejdete, což je u vozu, vzniklého v padesátých letech pro zemědělce a pro armádu, logické. Lidé tenkrát prostě byli menší a nebyli tak vyžraní, jako výše uvedený řidič.
Vozidlo tedy přebírá ten druhý a rázem jde všechno lépe. Hubený se za volant vejde právě akorát a i tlustý spolujezdec je již spokojený. Na silnici je vozidlo svižné, na off road velmi slušně akceleruje a obrovskou nástavbu Satbira za sebou po chvíli ani nevnímáte, ačkoli ostatní mají před vámi respekt, jako kdyby jel náklaďák.
V kabině nečekejte přehnaný luxus, je to čistokrevný voják, tedy ty nejnutnější budíky a žádná zbytečnost.
Jízda v terénu je jako v každém Defenderu požitek a opět zapomínáme na Satbirovu nástavbu, která samozřejmě omezuje v zatáčkách, takže musíme volit opatrnější nadjíždění, prostě jako u jakéhokoli velkého auta.
Vyrážíme na hory za Horskou službou a začínáme oceňovat Satbir. Naloženi tři lidé, pes, batohy a auto je naprosto prázdné, takže máte pocit obývacího pokoje těsně po nastěhování – kupička věcí v rohu a velká prázdnota.
Samozřejmě odpadá problém kde spát, pokud bychom chtěli gruppensex, tak by se sem vešlo i letiště, ale nám stačí tři spacáky, psovi jeho deka a stejně v Satbiru spíme pohodlně.
Horská služba na Šumavě, která měla možnost Satbir vyzkoušet a otestovat, si pochvalovala jeho velikost a možnost variability, bohužel při záchraně, kdy si nemůžete dovolit sebemenší zdržení, je pro ně klasický Land Rover Defender kompaktnější a snáze se jim s ním v náročném terénu pracuje a jezdí.
Opačného názoru byli policisté, záchranáři a hasiči. Se Satbirem jsme jezdili několik dní, takže si ho všechny složky stačily pořádně prohlédnout a všichni se shodli, že by pro něj využití našli habaděj. Například hasičům by určitě usnadnil zásah na těžko přístupných místech, hlavně v letním období, kdy je zvýšený výskyt požárů lesů a polí a policisté by si s sebou mohli do terénu přivézt třeba celé družstvo, což by se například při pátrání po ztracených osobách velmi vyplatilo.
Na závěr víkendu si Satbira vyzkoušela i přítelkyně jednoho z redaktorů a ihned se zalíbil, žena s jeho řízením neměla žádné potíže a ihned vymyslela další nápad využití. Terénní obytný vůz pro nadšence do volné přírody – dostanete se kamkoli, ale bydlet můžete v luxusu, protože v Satbiru se bydlení na víkend udělá snadno.
Autosalonu Dajbych děkujeme za možnost Satbir poznat "na vlastní kůži"