Krimi Plzeň si svých čtenářů velmi váží, některé známe i osobně a dnes jsme se seznámili s dalším z nich.
Do redakce nám napsal teprve desetiletý Tomáš, který je našim věrným čtenářem a ze všeho nejraději má články o záchranné službě. Má totiž velký cíl, až bude dospělý, chce se stát jedním z nich - záchranářem. Proto jsme se spojili s Víťou Sladkým z Plzeňské Zdravotní záchranné služby a malému Tomášovi a jeho mladšímu kamarádovi zprostředkovali návštěvu jejich základny.
Nejprve jsme navštívili dispečink, sídlo operátorů přijímajících hovory z tísňové linky. Mohli jsme sice zůstat pouze za sklem, kvůli ochraně osobních údajů volajících, ale i tak to pro Tomáše byla zajímavá podívaná.
Operátoři na této lince přijmou za 24 hodin přibližně tisíc telefonátů, z toho je zhruba dvě stě tísňových volání, ke kterým vyjíždějí záchranky. Tzv. calltakeři nabírají tísňové výzvy a vedoucí směny pak vysílají posádky záchranných vozů. Přes sofistikovaný počítačový systém jdou informace posádce do tabletu, kde mohou záchranáři výzvu dále zpracovat přímo u pacienta, do pagerů, aby věděli, že mají vyjet i do navigace v autě, aby posádky neztrácely drahocenný čas a nemusely adresy zadávat ručně.
Na monitorech je vidět, kde se která posádka nachází a co právě dělá. Všichni pracovníci tísňové linky mají zdravotnické vzdělání, tedy vyšší odbornou zdravotnickou školu, díky čemuž jsou schopni radit volajícím, co mají dělat než záchranka dorazí na místo (TANR).
Po návštěvě centrály už nás čekal zlatý hřeb programu, a to návštěva vozového parku. Malý Tomáš se tetelil blahem a se zvědavostí poslouchal vyprávění pana Sladkého o všech vozech, které záchranka využívá.
Byly zde jak klasické vozy Mercedes Benz Genios Sprinter, které nejčastěji přepravují pacienty do nemocnic, tak i vozidlo XXL určené na přepravu pacientů s váhou nad 150 kilogramů. Tento vůz je zajímavý tím, že je vybaven nosítky s hydraulickým pohonem pro snazší manipulaci s pacientem, při které prý často pomáhají i hasiči.
Pro kritické případy RV, tedy systému rendez-vous, kdy k případu vyjíždí krom klasické záchranky i lékař, je záchranná služba vybavena vozy Škoda Octavia Scout.
Pro případ mimořádné události je záchranka vybavena vozy GAZ GAZTERRA, ve kterých převáží zdravotnický materiál na ošetření velkého množství lidí. Posledním autem, které jsme si mohli prohlédnout byl Volkswagen Transporter s možností přepravy až devíti osob.
Tome, jak jsi přišel na to, že bys chtěl být záchranářem?
"Odjakživa mě fascinují sanitky. Kdykoliv jsem venku slyšel nějakou houkat, hned jsem se běžel k oknu podívat."
A proč chceš být záchranářem?
"To povolání se mi moc líbí, chtěl bych zachraňovat lidi a pomáhat jim."
Jaké auto se ti u záchranky líbilo nejvíc?
"Nejlepší byla Škoda Octavia Scout!"
Tomáš měl možnost se v některých vozech i vyfotit a bylo vidět, že to pro něj bude zážitek až do konce života.
Nakonec se Tomáš pozdravil i s jednou z vracejících se posádek záchranářů, potřásl si s nimi rukou a předal jim obrázek, který namaloval, aby se jich drželo štěstí kdekoliv, kam pojedou.