Foto Video

Téměř třicet aut ročně skončí v kolejišti - SPECIÁL KRIMI

Dispečeři vozí klíny i lana a auta v kolejišti vyprošťují dokonce i tramvaje

středa 5. prosince 10:58 , aktualizace 11:06

Auto v kolejišti Doprava Hasiči Nehody Speciály

Partner článku – Autosalon Dajbych

     Osobní auta zapadlá v tramvajovém kolejišti jsou plzeňským fenoménem, o kterém se již mluví i v jiných městech. Za posledních šest let snad není měsíc, abychom nepsali minimálně o jednom případu, ale také jsme zažili den, kdy v jednom okamžiku skončila na dvou různých místech dokonce dvě auta naráz, respektive oba případy od sebe dělily pouhé čtyři minuty.
     Mezi nezapomenutelné případy samozřejmě patří i ten z roku 2014, kdy do kolejiště u Nového divadla vjel řidič modré škodovky, jel ale dál a další dva řidiči ho slepě následovali, takže zřejmě poprvé v dějinách motorismu došlo k automobilové zácpě v tramvajovém kolejišti.

Retardéry nezabraly

     Vedení města na velký počet případů reagovalo a začátkem roku 2017 nechalo riziková místa osadit žlutými retardéry. První byly umístěny v sadech Pětatřicátníků a na křižovatce ulic Přemyslova a Kalikova. Na řidiče si tím ale nepřišli a svérázný krajový zvyk retardérem neomezili. Ačkoli to zní naprosto neuvěřitelně, po osazení retardérů nejenže počty případů neklesly, ale téměř se ztrojnásobily! 
     "V roce 2016 jsme evidovali 10 případu a v minulém roce dokonce 27 případů," uvedl mluvčí plzeňských dopravních podniků René Vávro s tím, že letošní rok ještě nemají uzavřený.
     Samozřejmě jsme se informovali, zda je Plzeň skutečně na špici. "V Plzni k těmto situacím zřejmě skutečně dochází nejčastěji. Zatím nemáme informaci, že by auta v kolejišti evidovali v takovém množství i v jiných městech," odsouhlasil René Vávro.

Znalci vyprošťování

     Plzeňští hasiči či tramvajáci by mohli z fleku vydat manuál "jak nejlépe vyprostit auto z kolejiště". Každý z nich ví, že nejoblíbenější místa jsou Palackého náměstí, křižovatka u zastávky Plzeňka nebo Studentská x Plaská. Vysvětlí vám, že délka vyproštění je od osmi minut do tři čtvrtě hodiny a je přímo závislá na tom, jak daleko dokáže řidič s autem po kolejích dohopsat.
     Rozumný řidič zůstane stát hned na začátku kolejiště, pak ho dokážou zpět buď vytlačit ručně či vytáhnout navijákem a je i možné, že řidič s autem nakonec odjede.
     Opakem jsou šílenci, kteří se pokusí projet po kolejišti až k další křižovatce. Nejenže si tak pravděpodobně z auta udělají vrak, nejčastěji se zlikvidovanými nápravami a proraženou vanou, ale ještě si počkají na příjezd jeřábu a budou muset vytrpět nenávistné pohledy jeřábníka, který bude muset složitě autem balancovat mezi kolejemi a trolejemi.

Tohle jinde nezažijete

     Veřejnost samozřejmě na tento fenomén reaguje, mimo jiné vniká celá řada vtipů či vtipných obrázků nebo sázek. Jeden čtenář nás například upozornil, že Praha jednala nefér, když jako svého zástupce do kolejiště v Kobylisích vyslala tehdejšího Místopředsedu poslanců TOP 09 Františka Laudáta, protože my logicky máme méně poslanců.
     Dokonce již také na Facebooku vznikla recesistická událost "Vánoční jízda autem v tramvajovém pásu", o kterou během jediného dne potvrdilo zájem pět tisíc lidí.
      Co ale není vtip, ačkoli to tak může znít, je, že vedení dopravních podniků již s možností auta v kolejišti počítá natolik, že dispečeři vyfasovali a v autech vozí klíny a ocelová lana. V Plzni totiž auta vyprošťují i tramvaje, což snad nezažijete nikde na světě. Mluvčí PMDP nám potvrdil, že v případě, kdy auto zastaví hned po najetí do kolejiště, je většinou možné ho vytáhnout pomocí tramvaje, což již několikrát plzeňští tramvajáci úspěšně realizovali.

Drobná ukázka z naší fotogalerie aut v kolejišti





 




 


Autosalon Dajbych

Autosalon Dajbych – Nejvýznamnější dodavatel offroadových speciálů všem složkám IZS na Plzeňsku. Dále zastupuje tyto značky: Toyota, Land Rover, Range Rover, Isuzu, Lexus a Jaguar.