Foto Video

IZS: Jak nám řidiči pomohou? Když si tohle přečtou!

Jak správně uhýbat vozidlům s právem přednosti v jízdě?

pátek 29. září 14:47, aktualizace sobota 30. září 01:43

Hasiči Speciál Záchranáři

Partner článku – Autosalon Dajbych


Dobrý večer redakce,
      již jste to dřív několikrát zveřejnili, ale opakování je matka moudrosti. Minulý týden můj tchán prodělal plicní embolii. Úžasná práce záchranářů a následný rychlý transport do nemocnice mu zachránil život. Patří jim obrovský dík.

     Trápí mě však jedna věc. Opakovaně jsem v posledních dnech viděla, jak řidiči reagují – spíš nereagují, když jede záchranka. Na křižovatce „U Gery“, kde se odbočuje k FN Lochotín trvalo dlouho, než vůbec řidiči se svými auty udělali prostor záchrance a autu s lékařem (směr z města, tři proudy a v každém stála dvě auta). Záchranka i auto s lékařem troubili a mě z toho běhal mráz po zádech. 
     Vím, že rozhoduje každá minuta, záchranáři udělají pro pacienta maximum, co mohou a pak čekají na křižovatce, jestli je někdo pustí, aby mohli zachráněného dovézt do nemocnice. Nevím, zda se jedná o bezohlednost, nebo že takhle reagují řidiči ze strachu popojet dopředu, když mají červenou. Ať je to tak, či onak, je to smutné. Proto vás chci poprosit, pokud je to možné, o článek, kde by bylo jednoduše popsáno, jak se v takových situacích chovat za volantem a jak co nejvíc ulehčit záchranným složkám průjezd. Vždyť nikdy nevíme, kdy takovou pomoc budeme potřebovat my…
                                                                       Děkuji
                                                                             Přeji krásný zbytek dne
                                                                                                                Jitka

     Po obdržení tohoto dopisu jsme kontaktovali mluvčího záchranné služby, aby se nám ke zmíněné problematice vyjádřil: "V první řadě bych chtěl paní Jitce za krásný mail poděkovat. Ohledně zmíněné problematiky se záchranáři nejčastěji setkávají se třemi problémy."

Problém první - dálnice a vytvoření průjezdného pruhu pro IZS

     Média i různé internetové portály často s dobrým úmyslem, ale mylně ukazují obrázky nebo videa z okolních zemí, kde je v případě silnic se třemi jízdními pruhy ukazována tvorba pruhu pro průjezd vozidel IZS mezi levým a středním pruhem. Toto však v naší republice neplatí.
     Zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích jasně říká, že pokud jsou na dálnici, rychlostní komunikaci nebo městském okruhu dva jízdní pruhy platí, že řidič vozidla v pravém jízdním pruhu zastaví u pravé krajnice a řidič vozidla v levém pruhu u levé krajnice. V případě tří pruhů zastaví řidiči v levém a prostředním pruhu co nejvíce vlevo a řidiči z pravého pruhu vpravo. Cílem je vytvořit mezi sebou jeden průjezdný pruh široký nejméně tři metry.
     Tato rozdílnost je dána tím, že u nás je podstatně hustší síť exitů a toto řazení umožňuje vozidlům IZS v případě potřeby komunikaci lépe opustit. Povinnost řidičů řadit se tímto způsobem nám kromě mluvčího záchranářů potvrdil telefonicky i velitel dopravních policistů v Plzni.

Problém druhý - semafory

     Řidiči stojící na semaforech na červené často nevědí jak uvolnit vozidlům IZS cestu a bojí se rozjet. Řešením je mírné najetí si do křižovatky i na červenou, samozřejmě ale tak, aby neohrozili ostatní vozidla. Poté, co projede vozidlo s právem přednosti v jízdě, může řidič couvnout zpět na své výchozí místo nebo se očima či gesty domluvit s dalšími řidiči, ať mu dají vědět, když padne zelená.

Problém třetí - nerespektování výstražného zařízení na Klatovské

    Další problém je tak trochu plzeňskou specialitou. Jedná se o výjezd vozidel záchranné služby ze základny na Klatovské třídě. Ten je sice vybaven světelným výstražným zařízením i dopravními značkami, které na výjezd sanitních vozů upozorňují, řidiči však této výstrahy často nedbají, místem projíždějí a ohrožují tím nejen sebe, ale i záchranáře.

     O problematice bezohlednosti řidičů vůči vozidlům IZS nepíšeme poprvé. Již před časem jsme v rámci řešení této problematiky domluvili setkání několika řidičů IZS a udělali s nimi na toto téma rozhovor:

     Všichni tři naši hosté, policista, hasič a záchranář, se ve valné většině případů shodli na tom, že většina plzeňských řidičů patří do kategorie slušných, kteří respektují modré výstražné světlo a snaží se pomoci tím, že vám cestu uvolní. Zbývající řidiče jsme ale po delší diskuzi dokázali rozdělit do dvou skupin:
     První a největší, to jsou jedinci, kteří maják ignorují, uhnou neradi nebo dokonce nadávají, zřejmě si myslí, že sanitka s lékařem, či plně naložené auto hasičů v přilbách, jedou na svačinu.
     Druhou skupinu tvoří snaživí, ale nezkušení řidiči nebo začátečníci. Ty buď po spatření vozidla s VRZ ztuhnou a dupnou na brzdu ať stojí kdekoli, a nebo vám uhnou na opačnou stranu než ostatní. „Pak musíte šíleně kličkovat“ doplnil policista u stolu. „Ale co my?“, smál se hasič, „Já kdybych se pokusil s cisternou ve vyšší rychlosti kličkovat, tak jdu na bok a uválím tam všechna auta jak váleček na nudle. Voda v cisterně je prevít, ta se přelije a auto převrátí.“

     Daleko horší než řidiči, jsou ale chodci, shodují se všichni u stolu. Ačkoli na rozdíl od řidičů nejsou chráněni nárazníky a deformačními zónami, dovolí si daleko víc.
     V lepším případě jen pomalu přecházejí, ignorujíc, že se k nim řítíte - to prostě zpomalíte nebo zastavíte, ale nejhorší je, když vám do vozovky vstoupí na poslední chvíli. To je tragédie hotová a není šance k ničemu.
     „Napiš tam o sluchátkovejch!“ poučují mě chlapi u stolu, „To jsou ti, co mají sluchátka na uších a čumí před sebe! Vlezou do vozovky, nerozhlédnou se a nejlepší je, když se ještě pohupujou do rytmu, to je pak siréna i maják na ..!“ dodávají souhlasně všichni. „Taky babičky s nákupy a nebo děti. Já zažil asi nejhorší situaci, když jsem jel s novou verzí služebního auta a malej kluk vyběhl od mámy do vozovky, strhl jsem to přes obrubník, abych se mu vyhnul a zničil gumu i ráfek,“ zavzpomínal policista.

     Pak mi ještě chlapi vysvětlili jednu věc, která je určitě zajímavá a když se člověk zamyslí, dojde mu, že i logická. Policisté v oktávce mají šance zabránit střetu největší, jsou jen dva nebo tři v osobáku. Horší to mají hasiči, ti řídí mnohatunové auto, a i když na brzdu řidič dupne, váha vozu ho neúprosně hrne dál. Prosím, ale mějte na paměti, že zcela jistě to mají nejhorší řidiči Zdravotní záchranné služby. Vůz který řídí, je malý operační sál, plně vybavený k poskytování profesionální pomoci zraněné osobě. Řidič neví, zda jsou osoby za ním připoutané a sedí, a nebo jestli se zdravotní stav transportované osoby nezhoršil, lékař zrovna nevstal, nestojí u pacienta a nezachraňuje mu život. Všichni snad chápou, že pokud by řidič v tomto případě musel dupnout na brzdu, může sice chodci život zachránit, ale může zabít nebo zranit celý tým vzadu i s pacientem ležícím na lůžku.

     Mějte tedy prosím na paměti, že policejní, hasičská nebo záchranářská vozidla jedou někomu pomoct a může to být zrovna váš příbuzný nebo kamarád, prosíme, respektujte jejich poslání a pomozte jim tím, že jim vždy a bezpečně cestu uvolníte.





 

Autosalon Dajbych

Autosalon Dajbych – Nejvýznamnější dodavatel offroadových speciálů všem složkám IZS na Plzeňsku. Dále zastupuje tyto značky: Toyota, Land Rover, Range Rover, Isuzu, Lexus a Jaguar.