Proč inzerovat právě u nás? I vy můžete inzerovat na největším zpravodajském webu v západních Čechách

"Do konečníku mi vytekla propiska, není to nebezpečné?"

S čím vším se setkávají operátoři záchranné služby?

25. dubna 2019 08:41 , aktualizace 10:02

     Všeobecně se ví, že práce operátorů všech tísňových linek je velice náročná. Málo lidí však tuší, s čím vším se operátoři během služby skutečně setkají. Přinášíme pár ukázek telefonátů, s kterými se setkali operátoři záchranářů na Plzeňsku a také jedno starší video.

  • Muž volal, že nutně potřebuje s někým mluvit, ale nemá kredit, tak jestli bychom ho nějak nemohli přepojit.
  • Volala firma, že dělá průzkum po telefonu, operátor vysvětlil, že volají na tísňovou linku ZZS, ale volající odpověděl, že to přece ví, ale že má jen pár otázek.
  • V deset dopoledne zavolal muž, že bere lék na potenci a jestli by ho neohrozilo, kdyby si vzal ještě půlku tabletky.
  • V pět ráno volal vyděšený muž, že si strčil propisku do konečníku a ona mu tam vytekla náplň, zda to není zdraví škodlivé.
  • Volala maminka šestiletého dítěte, že potomek spolkl svůj mléčný zub, a že tedy chce okamžitě záchranku, neboť junior určitě bude potřebovat operaci.
  • Volala značně hysterická žena z Domažlic, že na fasádě za nožičku visí ptáček, asi vrabec a nemůže odletět, tak ať ho okamžitě přijedeme zachránit.
  • Volala seniorka z Doubravky, že je již jedenáct hodin dopoledne a jak je tedy možné, že ještě svítí pouliční osvětlení, ať s tím koukáme něco udělat. Prý se pak nemáme divit, že se stále zdražuje.
  • Volal pán, že mu sekají před barákem a že ho to ruší.
  • Po půlnoci volal mladík, že má sádru na ruce, ale že prší, a že mu ta sádra určitě zmokne, tak jestli ho záchranáři odvezou domů.
  • Volala žena z Horní Břízy, že jí sanitka blokuje auto na parkovišti před bytovkou, a že ona potřebuje odjet, tak že si máme jít okamžitě přeparkovat.
    Pozn red: Toto není až tak výjimečný hovor, nám nedávno během vyšetřování střelby na Mikulášském náměstí volal majitel vedlejšího domu, že mu kriminálka stojí před domem, tak jestli jsme na místě, tak ať jim vyřídíme, ať si to hned přeparkují nebo on zavolá městskou policii.

     V loňském roce jsme společně s mluvčím záchranné služby sepsali malý seznam rad, jak správně mluvit s operátorem. Možná je nyní ten nejlepší čas, kdy to zopakovat.

Jak správně volat záchranku?

Mluvte klidně a sdělte potřebné informace.

     Naprosto chápeme, že jste v hrozném stresu, možná vidíte krvácejícího člověka, možná těžce zraněné dítě, ale řvaní do telefonu, neúplné uvedení adresy, či neúplný popis zranění, trpícímu člověku nijak nepomůže. Vy jste ve stresu a vše vnímáte zrychleně – to dělá adrenalin.
     Operátor s kterým mluvíte, není laxní a pomalý – pouze vy čas a realitu vnímáte jinak – rychleji. Operátor naprosto přesně ví, co dělá a spěchat na něj nepomůže, naopak vše to jen zhorší. Věřte, že vám nepoloží ani jedinou zbytečnou otázku, takže prosíme, vyslechněte ho v klidu a v klidu mu odpovídejte.

Důležité informace co musíte operátorovi sdělit

Na otázku co se stalo? Prosím, uveďte:

    Co se přesně stalo (nehoda, výbuch, požár, pád atd.)

    Kde se postižený nachází? – Město, ulice, číslo domu, patro, označení na zvonku. Při dopravních nehodách a jiných událostech mimo obydlenou oblast co nejvíce upřesněte číslo silnice, kilometrovník na dálnici, směr na sousední obec, nápadný orientační bod v blízkém okolí atp. (v Plzni např. i číslo nejbližší lampy veřejného osvětlení!).

    Kolik je zraněných (či nemocných)

    Jméno nebo přibližný věk postiženého

    Jaký je stav zraněných (vědomí, dýchání, …)

    Kdo volá – vaše jméno

Spolupráce

     Je možné a i pravděpodobné, že vás operátor vyzve ke spolupráci. Těch několik minut než záchranáři dorazí, může být rozhodujících a právě vy můžete tomu člověku zachránit život. Buďte tedy v klidu a poslouchejte operátora, bude vám dávat pokyny co přesně máte dělat.

     Nebojte se! Operátor to má natrénováno a umí to. Ne, nemusíte se bát, nebudete popotahováni úřady, když se vám něco nepovede! Jděte do toho a pomozte!

     Handsfree (v překladu – volné ruce) – každý telefon to umí. Naučte se tuto funkci používat předem a během zákroku si telefon můžete položit na zem vedle zraněného. Máte tak obě ruce volné, což například během srdeční masáže potřebujete.

     Hovor ukončujte až po operátorovi. Voláte-li z mobilního telefonu, nechte jej zapnutý, aby se vás operátoři mohli v případě jakýchkoliv nejasností nebo komplikací dovolat zpět.

Vrtulník

     Pokud operátor rozhodne, že je k zásahu nutný vrtulník, zeptá se vás, je-li v blízkosti prostor k přistání (rovná plocha o rozloze 30 x 30 metrů, musí být bez stromů, drátů elektrického vedení apod.).

Jak se chovat při příjezdu sanitky

     Přihlásit se k posádce: Příklad: „Dobrý den, já jsem vás volal. Zraněný je támhle. Já jsem zatím udělal to a to.“

Odstup: Pak poodstupte a nechte to na záchranářích. Jsou vám za pomoc vděční, ale další již nepotřebují. Pokud výjimečně ano, řeknou si o ni!

Klid: V žádném případě se do jejich práce nevměšujte, nenavazujte s nimi hovor a nechte je v klidu pracovat. Vědí, co mají dělat.

Rychlost: Může se vám zdát, že jsou pomalí, jak jsme již uvedli na začátku článku, vy máte adrenalin vysoko a vše vnímáte rychleji. V x případech jsme se setkali s tvrzením, že sanitka přijela „děsně pozdě“, když se pak v klidu podíváte na hodinky, zjistíte, že cesta přes půl města jim trvala sedm minut.
     Stejně tak to, že nad pacientem na zemi pracují dvacet minut, je zcela běžné a v pořádku. Pouze ve filmech ho „hodí na nosítka a rychle šoupnou do sanitky“, v praxi ho ale vždy nejprve stabilizují a zkontrolují, případně obnoví životní funkce. Teprve pak ho budou odnášet do vozu.

V sanitce se neumírá:Tak ho konečně naložili, ale teď zase stojí na místě a nikam nejedou?!“
     Ne, nebojte se, nikdo tam neumírá a ani se jeho stav nehorší. Sanitní vůz záchranné služby je svým vybavením přístroji, pomůckami a léky srovnatelný s jednotkou intenzivní péče lůžkového zařízení (JIP).
     To umožňuje záchranářům zahájit neodkladnou léčbu přímo ve voze a samozřejmě se lépe pracuje ve voze stojícím, než jedoucím. Před odjezdem do nemocnice musí záchranáři provést základní vyšetření pacienta a stabilizovat jeho zdravotní stav. Teprve takto zajištěného člověka odváží do nejbližšího vhodného zdravotnického zařízení. Tento postup zvyšuje šance pacienta na přežití a zlepšení zdravotního stavu.

Znovu prosíme, buďte v klidu a rozvážní. Nic víc pro pacienta již udělat nemůžete!

Jak se chovat po odjezdu sanitky

     Odvezla sanitka záchranné služby někoho z vašich blízkých a vy si nevíte rady, jak máte postupovat teď? Chceme vám tady vysvětlit, co se s vaším blízkým děje po naložení do sanitního vozu, během převozu i po předání do nemocnice a co můžete udělat vy.

Proč nemohu jet s ním?

     Důvodů je hned několik. V sanitním voze může být přepravován pouze omezený počet osob, daný množstvím sedadel vybavených bezpečnostními pásy. Jede se velmi rychle, tzv. na majáky a jakákoli osoba navíc ve voze je velké riziko. Během transportu je pacient průběžně monitorován a samozřejmě dál léčen.    
     Pokud by u něj došlo k náhlému závažnému zhoršení zdravotního stavu, vaše přítomnost ve voze by mohla práci zdravotníků značně zkomplikovat, minimálně proto, že je tam málo místa.

Na jaké telefonní číslo mám volat?

     Nevolejte prosím na linku 155. Toto číslo je vyhrazeno pouze pro tísňová volání v život ohrožujících případech a stejně operátorka nemá informace o současném stavu pacienta. Posádka záchranné služby vás před odjezdem informovala, do jaké nemocnice a na které oddělení vašeho blízkého povezou. Informace o zdravotním stavu pacienta vám poskytne jeho ošetřující lékař z příslušného oddělení nemocnice.

Kdy se mohu informovat o aktuálním stavu pacienta?

     Předáním na příjmovou ambulanci končí práce zdravotnických záchranářů. Pacienta si převezme a dál se o něj stará odborný personál nemocnice. Zde podle závažnosti stavu čeká nemocného celá řada vyšetření (např. rentgen, laboratorní rozbory, monitorování srdeční činnosti, vyšetření specialistou daného oboru, atd.). To vše zabere poměrně dost času. Proto prosíme, buďte trpěliví a netelefonujte do nemocnice dříve, než uplyne minimálně jedna hodina od odjezdu záchranné služby.