Foto

"Záchranka" poprvé informovala

Město Plzeň rozeslalo první testovací zprávu přes aplikaci Záchranka

pátek 11. října 11:48 , aktualizace 12:27

Partner článku – Autosalon Dajbych

     V září jsme informovali o propojení města Plzeň s aplikací Záchranka. To by mělo do budoucna přinést zlepšení komunikace s obyvateli Plzně v rámci krizových situací jako jsou například živelné pohromy nebo havárie ohrožující zdraví občanů.
     Dnes v 11 hodin dopoledne byla prostřednictvím aplikace Záchranka odeslána první, zatím zkušební zpráva s odkazem na web krizového řízení města Plzně.
     Pokud jste uživatelem aplikace Záchranka, snadno podle této zprávy poznáte, zda máte vše správně nastaveno. Pokud Vám zkušební zpráva nedorazila, je třeba aplikaci aktualizovat a v sekci Informace - Varovná upozornění - Nastavit oblasti nastavit Plzeň jako sledovanou oblast.
     V rámci této zkušební zprávy byla u některých uživatelů odhalena jedna malá technická závada. Jde o zpoždění mezi doručením zprávy a možností zobrazit odkaz. Na odstranění chyby v současné době pracují pracovníci Správy informačních technologií města Plzně.

Původní článek:

     Město Plzeň učinilo další krok ke zlepšení komunikace s obyvateli v rámci krizových situací. Od poloviny září se propojilo s oblíbenou a hojně využívanou aplikací Záchranka. 
     Lidé, kteří mají aplikaci provázanou s integrovaným záchranným systémem ve svých telefonech nainstalovanou, nebo si ji nově stáhnou, mohou nyní skrze ni dostávat varovná hlášení o vážných událostech na území města Plzně, tedy o událostech, které mají přímý dopad na zdraví obyvatel, tedy například znečištění pitné vody, povodně, požáry velkého rozsahu nebo chemické havárie. 
     „Jistě máme všichni v paměti nedávný nález nevybuchlé munice v Plzni – Skvrňanech. Tato velmi vážná situace, která si vyžádala evakuaci několika tisíc obyvatel, nás přiměla uvažovat, jak bychom mohli zdokonalit systém informování obyvatel a zároveň k tomu maximálně využít moderní technologie,“ uvedl primátor města Plzně Martin Baxa. 
     Podle radního pro oblast bezpečnosti Martina Zrzaveckého skvělé řešení nabídla právě aplikace Záchranka. „Tato aplikace je velice užitečná, o čemž svědčí počet jejích uživatelů, který překročil hranici jednoho milionu. Krizové situace jsou přes veškerou snahu a prevenci součástí života, i když naštěstí přicházejí jen velmi vzácně, v každém případě na ně ale musíme být maximálně připraveni,“ řekl Martin Zrzavecký. 
     Varovná hlášení jsou jedna z funkcionalit aplikace Záchranka, která byla zatím dostupná jen pro Prahu. Plzeň se do nabídky přidala letos v září. „Lidé, kteří si nyní aplikaci spustí, nebo nově nainstalují, budou moci označit, že chtějí na svůj telefon dostávat varovné zprávy ze západočeské metropole. Aplikace je ke stažení zdarma, a to na operační systém Android i iOS, náklady spojené s implementací Plzně do nabídky aplikace uhradilo město,“ doplnil technický náměstek primátora Pavel Šindelář.
     Podle autora aplikace Filipa Maleňáka je díky této funkci získána databáze lidí, kteří chtějí být v krizové situaci varováni, a to bez nutnosti sledovat polohu uživatelů. „Dochází tak mimo jiné k přímému předcházení nebezpečí, které by vedlo k nutnosti kontaktovat tísňovou linku. Ta bývá v těchto situacích významně přetížena. Příchozí push notifikace obsahuje textovou informaci s postupem chování a odkazem na krizový portál města či kraje. Zde je možné ihned komunikovat další podrobnosti,“ vysvětlil Filip Maleňák.

     Aplikace Záchranka vznikla v roce 2012, původně ze studentské práce na Vysokém učení technickém v Brně. Díky podpoře soukromých partnerů a záchranných služeb se ji v roce 2016 podařilo spustit plošně pro veřejnost na celém území České republiky. Mezi uživateli je aplikace oblíbená i proto, že obsahuje řadu užitečných funkcí propojených s integrovaným záchranným systémem. 
     „Stisknutím tlačítka v mobilní aplikaci dochází k odeslání tzv. nouzové zprávy. Ta obsahuje přesnou polohu, stav baterie mobilního telefonu, osobní informace včetně zdravotního stavu, kontakty na osoby blízké a podobně. Současně aplikace vždy vytáčí linku 155. V momentě spojení má dispečer kompletní informaci o volajícím, čímž je zjednodušen celý tísňový hovor.  
     Aplikace tak pomáhá ve všech třech základních otázkách. Kde se to stalo, co se stalo a komu se to stalo. Současně je schopna automaticky poznat lokaci, ze které uživatel volá – nachází-li se na horách, nebo u vody. V takovém případě odesílá nouzovou zprávu automaticky paralelně i Horské, případně Vodní záchranné službě. 
     Každý den pomocí aplikace volá na linku 155 zhruba 50 pacientů. Za dobu fungování byla aplikace využita ve více jak 40 tisících případech pro volání 155. Velké poděkování za dosažení těchto skvělých výsledků patří všem záchranářům, veřejnosti i Nadaci Vodafone, která projekt dlouhodobě podporuje,“
 doplnil autor aplikace.
     Více informací je k dispozici na webových stránkách www.zachrankaapp.cz

     Aplikaci již delší dobu sami používáme a můžeme potvrdit, že Plzeň nyní ve výběru měst pro zasílání krizových informací. Bohužel na některých přístrojích tato aktualizace neproběhla automaticky, jako je obvyklé, a bylo potřeba jí aktualizovat manuálně. 

O reálném využití aplikace Záchranka jsme informovali například v článcích:

Zraněnou německou seniorku našli turisté

Zraněnou německou seniorku našli turisté

30. 08. 2019, 10:55, aktualizace 30. 08. 2019, 11:00

K sanitce ženu se zlomenou nohou transportovala Horská služba

Muž na bobech se vážně zranil, když vyjel ze sjezdové trati

Muž na bobech se vážně zranil, když vyjel ze sjezdové trati

20. 02. 2018, 15:02, aktualizace 20. 02. 2018, 15:03

Pro vážně zraněného startoval vrtulník LZS naváděný aplikací Záchranka

Foto: Město Plzeň

 



Autosalon Dajbych

Autosalon Dajbych – Nejvýznamnější dodavatel offroadových speciálů všem složkám IZS na Plzeňsku. Dále zastupuje tyto značky: Toyota, Land Rover, Range Rover, Isuzu, Lexus a Jaguar.