Proč inzerovat právě u nás? I vy můžete inzerovat na největším zpravodajském webu v západních Čechách

Pozor - Chyba softwaru přesměrovává nouzová volání!

Voláte policii a máte telefon Lenovo? Můžete skončit na jiné tísňové lince!

24. srpna 2015 15:00 , aktualizace pondělí 21. května 16:49

Během několikaměsíční přípravy tohoto článku jsme si chvíli připadali jako blázni, ale chybu jsme opravdu nakonec našli!

Toto naše pátrání spustil mail pisatele, který si stěžoval na situaci, kdy volal policii na lince 158, ale dovolal se na linku 112. Toto jsme mu vysvětlit samozřejmě nedokázali a s dotazem jsme se obrátili na Policii ČR. Tisková mluvčí nám vysvětlila, že pokud vytočíte 158, tohle se stát nemůže, citujeme: „V rámci naší technologie není možné, abyste se dovolal jinam, než na tuto linku tísňového volání Policie ČR.“

Věc jsme tedy odložili s tím, že pisatel se zřejmě zmýlil. Jenže uplynul měsíc a příběh se opakoval, s naprosto stejným průběhem. Měli jsme tedy dva obdobné případy, kdy volající chtěl policisty, ale skončil na lince 112, tedy oficiální mezinárodní lince tísňového volání, kterou zajišťují výhradně hasiči.

Neuplynul ani týden a ta samá věc se stala dokonce i známému a to během situace, kdy chtěl mluvit s městskou policií a věřte nevěřte, po vytočení čísla 156, tedy Městské policie, skončil na lince 112.

Je to problém?

Samozřejmě, že na této lince sedí vysoce vyškolený profesionál, který vás snadno na policii přepojí, ale každý pochopí, že je něco špatně – chcete policii a skončíte u hasičů. Vy na člověka v telefonu mluvíte v domnění, že jde o policistu a například mu říkáte informace, o kterých si myslíte, že již dávno ví nebo mu sdělujete další poznatky k případu, o kterém jste s policií mluvil před chvílí. Operátor ale zase netuší, že nevoláte jemu, protože jemu se ukáže, že záměrně voláte právě 112.

Co s tím, jak je to vážný problém? Otázali jsme se na slovo vzatého odborníka a to bývalého policisty, který na operačním středisku policie strávil téměř deset let. „O podobné věci jsem nikdy neslyšel, ale pokud by to byla pravda, byl by to problém. Operátor 112ky oznamovatele jinak vytěží než policie, nemluvě o tom, že nemá informace např. k probíhajícímu opatření, ke kterému může dávat oznamovatel aktuální info. Další přepojování mezi 112 a 158 pak samozřejmě prodlužuje čas, který může být klíčový.“

Případy se množí

Pak došlo k třetímu a čtvrtému případu a oba se staly dokonce našemu redaktorovi. Ten si ale po spojení jednak vyfotil displej telefonu a následující den nechal prověřit, kam byl hovor spojen. A opravdu, hovor odešel na linku 112. Měli jsme tedy konečně v ruce důkaz.

Opět jsme se spojili s Policií, která znovu tuto možnost popřela, ale také nám uvedla, že: „Operátorem, který pro Policii ČR zajišťuje síť, je O2, přes tohoto operátora jdou všechna volání na tísňovou linku 158.“ Také nám doporučili, obrátit se s dotazem přímo na O2, což jsme učinili.

O2 – jsme v tom nevinně, chyba je u Lenova!

V O2 nám vyšli vstříc a případy prošetřili. Brzy nám přišla tato odpověď: „V případě Vámi zmiňovaného hovoru přijala síť O2 požadavek na sestavení tísňového volání na linku 112, nejedná se tedy o žádnou chybu v síti O2. Vzhledem k tomu, že jste Vy jako volající na displeji přístroje vytočil číslo 158, máme důvod se domnívat, že se jedná o stejnou situaci, kterou jsme nedávno zaznamenali u několika jiných zákazníků se stejným typem mobilního telefonu (Lenovo A328). Mobilní telefon při pokusu o volání na linku 155 či 158 z neznámých důvodů bez vědomí volajícího někdy sestaví spojení na linku 112. Toto fungování telefonu není standardní, může se jednat např. o chybu softwaru. Zákazníkům proto doporučujeme telefon reklamovat u výrobce.

Spojili jsme se tedy s pisateli původních mailů, aby nám uvedli jaký typ telefonu mají a vysvětlení bylo více jasné. Všichni volající měli stejný typ telefonu - Lenovo a to nejen typ A328.


Lenovo přiznává chybu a nabízí řešení

„Daný problém jsme ihned, jakmile jsme se o něm dozvěděli, řešili svývojovým oddělením. Nyní se dá u většiny telefonů Lenovo, kterých se problém týkal (i u zmiňovaného modelu A328), vyřešit vše aktualizací na nejnovější verzi OS Android vnastavení.“