Dobrý den,
už jsem moc zoufalá a tak se zkusím obrátit i na Vaši redakci. Možná by zveřejnění článku nějak pomohlo. Před třemi týdny jsme koupili v AAA v Černicich auto. S autem jsme ujeli sotva 10km od prodejny, od té doby je nepojízdné a nelze nastartovat. Je to Renault na kartu a ta čtečka té karty absolutně nereaguje.
Na prodejně se s námi vůbec nechtěli bavit, že prý vše vyřizuje Praha. Tam už jsem volala dvakrát a stále nic, jen že se ozvou.
Manžel je plně invalidní a máme dvě děti. Smutné je, že auto nám koupila babička k vánocům, aby jsme se dostali s manželem za doktory a teď nemáme nic.
Nikdo se s námi nebaví, právníka si nemůžeme dovolit a já nevím už jak dál postupovat. Je to nehorázné jak miliardová společnost dokáže okrást invalidu.
S pozdravem a prosbou o pomoc Vaše čtenářka (jméno má redakce k dispozici)
Dopis jsme předali odborníkovi - advokátu Mgr. Ing. Pavlu Cinkovi z advokátní kanceláře CINK a partneři.
Pane magistře, jak je to s reklamací? Je popsaný postup prodejce v pořádku?
Byť neznám podrobnosti případu mohu jednoznačně říci, že popsaný postup v pořádku není. Prodejce je povinen reklamaci přijmout přímo na provozovně, kde bylo vozidlo prodáno, a nemůže se dovolávat toho, že není k řešení této reklamace kompetentní.
Ostatně dle platné právní úpravy musí být osoba pověřená vyřizováním reklamací v provozovně přítomna po celou otevírací dobu a musí reklamaci přijmout.
Jak tedy ve věci postupovat?
Určitě je třeba na reklamaci trvat a pokud nebude reklamace vyřízena doporučuji opatřit si dostatek důkazů o tom, že prodejce reklamaci odmítl řešit a další kroky již činit písemnou formou, ideálně prostřednictvím právního zástupce.
Rovněž doporučuji navštívit autorizovaný servis či přímo soudního znalce a vady vozidla zdokumentovat. Pakliže vozidlo vykazuje vady tak má kupující nárok na slevu. V případě podstatných vad může i požadovat vrácení peněz.
Je takovýto postup prodejce obvyklý?
Tak dle popisu čtenáře obvyklý určitě není, je ale bohužel je pravdou, že případy koupě nefunkčního vozidla či vozidla s vadami od autobazaru řešíme poměrně často a situace, kdy autobazar vady neuzná a případ končí u soudu, není rozhodně ojedinělá.
K soudům řešícím odpovědnost prodávajícího za vady prodávaného vozidla chodíme často ve většině případů jsme v takovýchto řízeních úspěšní. Současná právní úprava umožňuje ve většině případů situaci efektivně řešit a náhrady se domoci, je však třeba situaci nepodcenit a vady řešit včas a za pomoci odborníků.
A co poradit dalším kupujícím aby se do takovéto situace nedostali?
Tak v zásadě spolehlivě pomohou 2 základní rady - před koupí vozidla si prodávajícího pokud se jedná o obchodníka s vozidly prověřit na internetu (recenze ostatních kupujících hodně napoví) a dále vozidlo kupovat s odborníkem - automechanik nebo přímo soudní znalec většinou spolehlivě poznají, zda je vozidlo v pořádku či zda prodávající nějaké vady neskrývá. I když ani takovýto postup není stoprocentní, dle mé zkušenosti 90% případů prodeje problémového vozidla zpravidla odhalí.
Případ určitě budeme sledovat dál a paní se pokusíme my i odborníci pomoct.
Kauza má pokračování v článku:

V Áčkách nám vrátili peníze, moc děkujeme redakci za pomoc!
"V Áčkách nás podvedli," - KONEC KAUZY