Foto

"Kolega mě mohl doslova sešrotovat, ale je mi ho líto!"

Strojvůdce ohroženého vlaku nesouhlasí s potrestáním kolegy

čtvrtek 15. srpna 15:43 , aktualizace pondělí 19. srpna 11:24

Doprava

Partner článku – Advokátní kancelář CINK a partneři

     Tento týden jsme zveřejnili článek o zahájení trestního stíhání 44letého strojvedoucího, který byl kvůli únorové mimořádné události na železnici u Ejpovic obviněn z obecného ohrožení z nedbalosti.

Život 250 cestujících z dvou vlaků ohrozil strojvedoucí

Život 250 cestujících z dvou vlaků ohrozil strojvedoucí

12. 08. 2019, 11:38, aktualizace 12. 08. 2019, 11:52

Veškeré podrobnosti děsivé noční události a také poděkování dětí zde

     Tento článek vyvolal velké množství převážně emotivních reakcí, ale naší redakci se ozval i jeden z přímých účastníků události, a to dokonce ten, který při ní byl ohrožen nejvíc.
     Strojvedoucí lokálky jedoucí z Plzně na Radnice zažil oné únorové noci asi svou nejhorší noční můru, když sledoval proti sobě jedoucí rychlík, ale jak nám napsal: "I když vím, že mě kolega mohl doslova sešrotovat, je mi ho líto. Vinu totiž zdaleka nevidím jen na straně kolegy a mám pocit, že odnesl všechny chyby, ke kterým tehdy došlo a vedly k této mimořádné události."      
     Obviněný strojvedoucí jel podle tohoto druhého strojvůdce trasu do Plzně na elektrické lokomotivě poprvé a byl na ní nasazen ve spěchu. Největší problém ale vidí v selhání zabezpečovacího zařízení. To by v daném úseku mělo být nejmodernější na Plzeňsku a přesto výpravčí v Rokycanech, který provoz v Ejpovicích řídil, nevěděl, že rychlík projel návěstí "stůj" a dokonce ani po zastaveni obou vlaků nevěřil, že vlaky jsou na stejné koleji. 
      "Tady je největší problém ten, že výpravčí nevěděl, že mu odjel vlak na červenou a projel mu klacek. Proč to výpravčí nevěděl? Na třicet let starém systému to výpravčí ví a na novém ne? Proč? A proč se u nás zavádí digitální systém radiostanice GSM-R, když je na něm obrovský problém funkce radiostop, tedy zastavení vlaků pomocí tlačítka z místa výpravčího, když analogový systém Trs to zvládal možná několik desítek let.
      Mě jde jen o to, aby byla bezpečnost na železnici a nebyly lynčováni jen fírové,"
napsal nám ještě v dlouhém dopise.

     Dopis jsme samozřejmě zkonzultovali s naším známým strojvedoucím, který nám k němu uvedl, že s tím co kolega napsal musí bohužel naprosto souhlasit, protože má obdobnou zkušenost, kdy SŽDC nejen, že veškerou odpovědnost přesunuje na strojvedoucí, ale zároveň je zatěžuje takovým množstvím povinností, že je to až na úkor bezpečnosti:
     "V dnešním době se na strojvedoucí převádí mnoho dalších povinností, které dříve měli na starosti další dopravní zaměstnanci. Například výprava vlaků postavením hlavního návěstidla. Dříve výpravu řídil výpravčí.
     Pokud by stanice byla obsluhována výpravčím, v žádném případě by k této události nedošlo. Dnes je vše řízeno z jednoho místa a zodpovědnost přechází na strojvedoucí. Pokud by bylo zabezpečení, které by nedovolovalo jízdu vlaku proti stůj, takového události by se nestávaly.
      Tj. zrušení výpravčích bohužel nese i tento problém, protože sice se zrušili výpravčí, ale už zůstalo staré zabezpečení."

Po vydání článku nám přišel mail od dalšího strojvedoucího, jeho jméno máme k dispozici:

Dobrý den,
     reaguji na Váš článek ohledně mimořádné události v Ejpovicích. 
    Jsem také strojvedoucí ČD a mého kolegu, který tuto událost zapříčinil, velmi dobře znám a musím říct, že je to jeden z nejzodpovědnějších lidí co znám.
     Já sám jsem již měl mimořádnou událost, kde ale nebyli lidé a moc dobře vím, co to obnáší. Proto soucítím s kolegou. Bohužel vím, jak to u ČD a SŽDC chodí.
     Celý železniční systém v Česku je velmi špatně nastavený. Například, pro nás stěžejní, předpis SŽDC D1 (dopravní a návěstní předpis) je psaný takovým způsobem, aby mu bylo stěží rozumět a aby celá SŽDC byla v případě mimořádné události z obliga a nejen tento předpis. Ani výpravčí SŽDC  ho pořádně neznají, takže to v praxi dopadá tak, že já jako strojvedoucí dopravce musím nabádat výpravčího SŽDC, aby se určité úkony provedly správně, dle tohoto předpisu. Nadále se dělají změny tohoto předpisu až po té, co se někde stane nějaká mimořádná událost, která poukazuje na chybu v předpisu a ta se opraví způsobem, aby byl ještě víc nesrozumitelný. Tím chci jen, z velmi malé části, poukázat na to, jak to v SŽDC funguje.
     Poukazuje na to i nedávné vykolejení vlaku u Plané u Mariánských Lázních. Hlavně jen aby za to nemohla SŽDC. A po nás chtějí, abychom všechno dělali tak jak se má a dávají nám spoustu dalších povinností a znalostí.
     Další důvod, proč se stávají čím dal častěji mimořádné události, je únava. Bohužel to u ČD aktuálně chodí tak, že všichni dělají přesčasy. Například někdo, kdo je letmo, chodí do práce 6 - 7 dní v kuse, pak dostane 1 den volno a následně jede opět 7 denní maraton v práci. Nezdá se to, ale dělá to hodně. S tím dopisem od druhého kolegy strojvedoucího také naprosto souhlasím. 
     Doufám, že se další a další chyby SŽDC budou objevovat v médiích a poukáží na jejich neschopnost. Třeba s tím začnou něco dělat.

S pozdravem

Strojvedoucí ČD



 

Advokátní kancelář CINK a partneři

Advokáti sídlící v centru Plzně specializující se mj. na rodinné právo, trestní právo, občanské právo a řadu dalších oblastí. Rádi Vám poradíme s řešením Vašeho problému, připravíme či zkontrolujeme dokumenty, zastoupíme Vás v soudních sporech či řízeních před správními orgány.