Foto

Nehoda záchranářů, dva zranění lidé

Záchranáři jedoucí na pomoc zraněnému při dopravní nehodě sami bourali

13. října 2018 23:57 , aktualizace neděle 14. října 11:35

Záchranáři

     Včera jsme v článku "Aktuálně - Kolaps dopravy v Plzni" okrajově zmínili i dopravní nehodu sanitky ZZS. Okamžitě přišla řada dotazů, jak k nehodě došlo nebo čí to byla chyba, proto tedy přinášíme podrobnosti.

     K této nehodě došlo v kolem půl jedenácté dopoledne na křižovatce Alej Svobody a Lidická. Sanitka ZZS mířila k dopravní nehodě se zraněním a samozřejmě jela se zapnutým majákem. Přímo v prostoru křižovatky se však sanitka střetla s osobním vozidlem Honda Civic řízeným mladým řidičem.
     Vhledem k tomu, že šlo o nehodu se zraněním, na místo okamžitě vyjela další vozidla záchranné služby, hasičů i policie.
     "Z místa nehody jsme náhradní posádkou odvezli řidiče osobního vozu - muže 1999 do FN Plzeň při vědomí, není přímo ohrožen na životě. Naše posádka vyvázla naštěstí jen s drobnými odřeninami," uvedli záchranáři, bohužel později museli zprávu aktualizovat, že v nemocnici skončil i řidič posádky RZP se středně těžkým poraněním.
     Kdo je viníkem nehody zatím nevíme, mluvčí uvedla, že nehoda ještě není dořešena a určit viníka v obdobných případech nebývá jednoduché. Dle mluvčí policie sice jela sanitka řízená řidičem narozeným v roce 1980 Alejí Svobody na červenou a střetla se s osobním vozidlem řízeným mužem narozeným v roce 1999 jedoucím na zelenou, ale vzhledem k tomu, že sanitka je vozidlo s právem přednostní jízdy, nemusel dle zákona její řidič dodržet povinnost řídit se světelnými signály. Ovšem platí také, že řidič sanitky sice může ostatní účastníky omezit, již je ale nesmí ohrozit.  

Jak vidí svoji práci sami řidiči záchranných složek?

     O problematice bezohlednosti či neznalosti řidičů vůči vozidlům IZS nepíšeme poprvé. Již před pěti lety jsme v rámci řešení této problematiky domluvili setkání několika řidičů IZS a udělali s nimi na toto téma rozhovor.
     Všichni tři naši hosté, policista, hasič a záchranář, se ve valné většině případů shodli na tom, že většina plzeňských řidičů patří do kategorie slušných, kteří respektují modré výstražné světlo a snaží se pomoci tím, že vám cestu uvolní. Zbývající řidiče jsme ale po delší diskuzi dokázali rozdělit do dvou skupin:

     První a největší, to jsou jedinci, kteří maják ignorují, uhnou neradi nebo dokonce nadávají, zřejmě si myslí, že sanitka s lékařem, či plně naložené auto hasičů v přilbách, jedou na svačinu.

     Druhou skupinu tvoří snaživí, ale nezkušení řidiči nebo začátečníci. Ty buď po spatření vozidla s VRZ ztuhnou a dupnou na brzdu ať stojí kdekoli, a nebo vám uhnou na opačnou stranu než ostatní. „Pak musíte šíleně kličkovat“ doplnil policista u stolu. „Ale co my?“, smál se hasič, „Já kdybych se pokusil s cisternou ve vyšší rychlosti kličkovat, tak jdu na bok a uválím tam všechna auta jak váleček na nudle. Voda v cisterně je prevít, ta se přelije a auto převrátí.“

     Daleko horší než řidiči, jsou ale chodci, shodují se všichni u stolu. Ačkoli na rozdíl od řidičů nejsou chráněni nárazníky a deformačními zónami, dovolí si daleko víc. V lepším případě jen pomalu přecházejí, ignorujíc, že se k nim řítíte - to prostě zpomalíte nebo zastavíte, ale nejhorší je, když vám do vozovky vstoupí na poslední chvíli. To je tragédie hotová a není šance k ničemu.
     „Napiš tam o sluchátkovejch!“ poučují mě chlapi u stolu, „To jsou ti, co mají sluchátka na uších a čumí před sebe! Vlezou do vozovky, nerozhlédnou se a nejlepší je, když se ještě pohupujou do rytmu, to je pak siréna i maják na ..!“ dodávají souhlasně všichni.     
     „Taky babičky s nákupy a nebo děti. Já zažil asi nejhorší situaci, když jsem jel s novou verzí služebního auta a malej kluk vyběhl od mámy do vozovky, strhl jsem to přes obrubník, abych se mu vyhnul a zničil gumu i ráfek,“ zavzpomínal policista.
     Pak mi ještě chlapi vysvětlili jednu věc, která je určitě zajímavá a když se člověk zamyslí, dojde mu, že i logická. Policisté v oktávce mají šance zabránit střetu největší, jsou jen dva nebo tři v osobáku. Horší to mají hasiči, ti řídí mnohatunové auto, a i když na brzdu řidič dupne, váha vozu ho neúprosně hrne dál.
     Prosím, ale mějte na paměti, že zcela jistě to mají nejhorší řidiči Zdravotní záchranné služby. Vůz který řídí, je malý operační sál, plně vybavený k poskytování profesionální pomoci zraněné osobě. Řidič neví, zda jsou osoby za ním připoutané a sedí, a nebo jestli se zdravotní stav transportované osoby nezhoršil, lékař zrovna nevstal, nestojí u pacienta a nezachraňuje mu život.
     Všichni snad chápou, že pokud by řidič v tomto případě musel dupnout na brzdu, může sice chodci život zachránit, ale může zabít nebo zranit celý tým vzadu i s pacientem ležícím na lůžku.

     Mějte tedy prosím na paměti, že policejní, hasičská nebo záchranářská vozidla jedou někomu pomoct a může to být zrovna váš příbuzný nebo kamarád, prosíme, respektujte jejich poslání a pomozte jim tím, že jim vždy a bezpečně cestu uvolníte.

FOTO: HZS, ZZS a čtenáři