Proč inzerovat právě u nás? I vy můžete inzerovat na největším zpravodajském webu v západních Čechách
Video

Pilot vrtulníku, ve kterém zahynuli čtyři lidé, byl opilý

ÚZPLN právě ukončil vyšetřování velice sledovaného případu pádu vrtulníku v Plzni

26. srpna 2019 17:13 , aktualizace 19:18


     ÚZPLN, tedy Ústav pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod, právě ukončil vyšetřování velice sledovaného případu pádu vrtulníku v Plzni z loňského roku. ÚZPLN vydal souhrnnou zprávu k tomuto případu, jejíž celé znění má naše redakce k dispozici.

Ve zprávě se mimo jiné uvádí:

Popis nehody

      Pilot provedl s cestujícími na palubě sérii tří krátkých letů v blízkém okolí sídla své firmy na Borských polích v Plzni. Druhý let ukončil přistáním na střeše budovy firmy a po nastoupení tří obchodních partnerů, cizích státních příslušníků - dle našich informací Thajců, provedl další vzlet.
      Po tomto vzletu pokračoval v letu nízko nad zemí a po přibližně dvou a půl kilometrech provedl s vrtulníkem ostrou zatáčku doprava s extrémním náklonem a sklonem vrtulníku. Při vybírání tohoto manévru s vrtulníkem narazil do střechy bývalé haly DPD. Vrtulník byl nárazem do střechy a následným průnikem střešní konstrukcí zcela zničen. Pilot a cestující následkům zranění na místě podlehli.
      Na místo letecké nehody vyjely všechny záchranné složky a inspektoři ÚZPLN, kteří provedli odborné ohledání místa a trosek vrtulníku. Následující den byly trosky přepraveny na specializované pracoviště k odbornému zkoumání. 

Svědci uvádí

      Pilot se společně se svými zahraničními obchodními partnery zúčastnil pracovního oběda v restauračním zařízení, po kterém byla celá  skupina přepravena do místa pilotovy firmy, kde pokračovala pracovní jednání a prezentace.
     Jedna z účastnic obchodní mise k výše popsané činnosti doslova uvedla: „Někdy před druhou hodinou odpolední jsme dorazili do Plzně, kdy jsme šli na oběd do restaurace v Plzeňském pivovaru. Pana B.D. znám již z předchozích setkání, ale včera jsem ho viděla až při obědě v tom pivovaru. Pan B.D. mi přišel, že se chová normálně. Při obědě přinesl velkou skleněnou nádobu plnou piva, kterou potom rozléval, ale my jsme si moc nedali, protože nejsme na alkohol tolik zvyklí a měli jsme hlad, protože byly již dvě hodiny.
      Po obědě pan B.D. začal rozlévat nějaký tvrdý alkohol, který byl v nějaké zelené lahvi
(podle našich informací se jednalo o Becherovku). Pan B.D. naléval tento alkohol tomu, kdo měl zrovna prázdnou skleničku. Říkal, že to funguje jako lék, a že je to zdravé. Nevím, kolik panáků mohl vypít, ale vypadalo to, že je na to zvyklý. Nevypadal opile, já jsem s ním normálně komunikovala a řešila obchodní věci.
     Následně po obědě jsme odjeli do jeho firmy. Z restaurace jsem já jela s panem B.D. v jeho voze. On neřídil, měl řidiče. Zbytek naší delegace jel v autobuse za námi.
      Do firmy jsme dorazili asi v půl čtvrté, kdy jsme měli obchodní schůzku, včetně prezentací. V té firmě se naše delegace rozdělila na menší skupinky asi po pěti lidech, podle odborného zaměření.“

Co se stalo při nárazu

     Vrtulník při letecké nehodě prorazil střechu haly. Nárazem na střechu přízemní budovy došlo k porušení integrity vrtulníku, a ještě před jeho částečným propadem do vnitřních prostor haly došlo k destrukci a vymrštění některých části vrtulníku, jeho vybavení a dvou těl osob sedících na předních sedačkách do blízkého okolí haly.
     Kabina vrtulníku byla nárazem a následnými setrvačnými silami zcela zničena. Celá horní stropní část se při nárazu oddělila. Příď vrtulníku se nárazem oddělila. Podlaha kabiny a spodní část trupu byla zdeformována nárazem do střechy haly. Kabina byla roztržena přibližně v rovině středních sloupků a obě části zůstaly spojeny zdeformovanou částí podlahy a středním tunelem, kterým bylo vedeno řízení.
     Deformací kabiny a utržením horní části při nárazu došlo k tomu, že selhal systém poutacích bezpečnostních pásů, které nemohly plnit zádržnou funkci a osoby na předních sedadlech byly nárazem vymrštěny z kabiny. Osoby na zadních sedačkách zůstaly ve zdeformované kabině až do propadnutí vrtulníku do haly.

Smrt posádky

     Smrt pilota a všech tří cestujících vznikla v příčinné souvislosti s poraněními, která utrpěli při předmětné letecké nehodě. Všichni zemřeli na místě letecké nehody. Na těla všech čtyř osob na palubě působilo tupé násilí o velké intenzitě, převážně zepředu, mírně zespodu. Poranění vznikla především při nárazu vrtulníku do střechy budovy, s následnou destrukcí kabiny vrtulníku.
      Zpráva také vylučuje, že by se na řízení podílela osoba, které seděla v předu, jak se kdysi spekulovalo.

Kvalifikace pilota

    Zpráva také uvádí, že D.B. měl nalétáno mnoho hodin, měl pro daný let platnou kvalifikaci, ale také měl propadlou zdravotní způsobilost 2. třídy leteckého personálu. Poslední lékařskou prohlídku podstoupil dne 19. 8. 2013 a její platnost skončila dne 19. 8. 2018, tedy pouhých 17 dní před tragickou nehodou.       
     Toxikologická expertíza prokázala v krvi zemřelého pilota D.B. hladinu alkoholu 1,97 promile a vyloučila přítomnost omamných, psychotropních či jiných zakázaných látek. 


Mraknet

Společnost zaměřená na montáž, servis a poskytování internetového připojení vč. mnoha dalších služeb jako je telefon, televize, kamerové systémy, servery. Prioritou společnosti je kvalita a špičková péče o zákazníka.