Minulý týden jsme od čtenáře obdrželi videozáznam, na kterém je zachycena kolize osobního vozu Škoda s cyklistou ze středy 20. dubna. K té došlo na křižovatce Klatovské třídy a náměstí T. G. Masaryka v Plzni.
Výpadek videa
Bohužel v tuto chvíli řešíme výpadek videí, na opravě se pracuje. Video si zatím můžete přehrát na čelní straně Krimi-Plzeň v odkazu Videa z posledních případů
Při této nehodě naštěstí nedošlo ke zranění osob ani škodě na majetku, přišlo nám ale poněkud sporné, kdo za ní vlastně mohl, a rozhodli jsme se proto na názor zeptat dopravního experta.
Jeho rozbor situace, ze kterého vyplývá, že za kolizi mohl jak řidič, tak i cyklista, uvádíme bez úprav zde:
V daném skutku se zde prolínají dvě základní právní povinnosti upravující jednání řidičů v případě, že by mohlo dojít ke kolizní situaci. Nerespektování jednoho z nich, či obou, vede ke vzniku možného nebezpečí, často s fatálními následky.
V tomto konkrétním případě řidič motorového vozidla chtěl zjevně odbočit doprava z hlavní pozemní komunikace v prostoru křižovatky řízené světelnými signály na vedlejší pozemní komunikaci, přičemž křížil jízdní dráhu cyklisty jedoucího při pravém okraji vozovky stejným směrem.
Povinnost ukládaná řidiči motorového vozidla je obsažena v ustanovení § 21 odst. 1 zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů, dále jen silniční zákon. Při odbočování na křižovatce musí dávat řidič znamení o změně směru jízdy, při odbočování nesmí ohrozit řidiče jedoucího za ním a musí dbát zvýšené opatrnosti.
Na druhé straně se sice cyklista správně pohyboval při pravém okraji vozovky (viz ustanovení § 57 odst. 2 silničního zákona), nicméně dle ustanovení § 57 odst. 4 smí motorová vozidla objíždět či předjíždět z pravé strany po pravém okraji vozovky jen v případě, že se pomalu pohybují či stojí za sebou, je od nich vpravo dostatek místa, přitom však je povinen dbát zvýšené opatrnosti. Takový případ však neplatí v případě, odbočuje-li vozidlo vpravo a dává-li znamení o změně směru jízdy.
Zde je zjevné, že oba řidiči mohli mít o sobě vzájemné povědomí. Jednak cyklista objížděl z pravé strany předmětné vozidlo v prostoru předcházející křižovatky Klatovská x U Trati a poté na druhou stranu řidič motorového vozidla předjížděl na následujícím přímém úseku před křižovatkou Klatovská x Bendova x náměstí T.G. Masaryka cyklistu.
Po předjetí řidič motorového vozidla evidentně zpomaloval, což se dá dovodit ze zapnutých brzdových světel. Cyklista měl a mohl své jednání přizpůsobit nastalé dopravní situaci, mohl reagovat včas na decelerující vozidlo, jehož řidič měl evidentně v úmyslu nepokračovat v jízdě přímým směrem.
Je sice skutečností, že mohl zapnout ukazatel směru dříve, výraznějším způsobem naznačit svůj budoucí záměr, nicméně i tak cyklista svojí defenzivní jízdou by přispěl k odvrácení hrozící kolizní situace.
Právě potřebná opatrnost, nevykládání pravidel silničního provozu pouze ve svůj prospěch, přispívá ke zvýšení bezpečnosti každého z nás.
Z výše uvedeného vyplývá, že oba řidiči se podíleli na vzniklé kolizi svým chováním v silničním provozu a to porušením základních pravidel stanovující způsob řešení dané situace.
Video zdroj: Plzeňská Tutovka - zde si můžete prohlédnou celé video i s komentáři cyklisty