Ježíšek nepřijde Lukášku, maminku okradli

Smutný dopis i pomoc a rady právníka

26. listopadu 2017 17:19, aktualizace neděle 26. listopadu 18:18

Právo

Partner článku – Advokátní kancelář CINK a partneři

Ve čtvrtek se na nás obrátila naše čtenářka:

Dobrý den redakce Krimi,
     asi mi řeknete, že jsem blbá, dnes už to vím také, ale naletěla jsem podvodníkovi. Jsem samoživitelka, bývalý manžel na syna nepřispívá, takže počítám každou korunu. Dvanáctiletý syn Lukášek má velmi rád sport a jeho kolo je doslova pro ostudu, takže jsem se rozhodla mu splnit veliké přání a pořídit mu pravé horské kolo.
     Kolega v práci mi našel inzerát s jedním, dle něj opravdu pěkným kolem značky Merida. Kolo bylo i s dalšími doplňky za osm tisíc korun. S prodávajícím jsem si psala, vysvětlil mi, že má špatné zkušenosti s dobírkou a prostě mě ukecal, abych mu peníze poslala dopředu i s poštovným a balným, takže 8,500 korun dohromady.
     Už asi tušíte, jak to dopadlo. Poslala jsem peníze na bankovní účet prodávajícího a ten se mnou od té doby nekomunikuje. Telefon, který byl uveden v inzerátu, již není dostupný, další volné peníze již nemám, takže Ježíšek k nám letos asi nepřijde.
                                             Vaše čtenářka
(jméno má redakce k dispozici)

     Dopis jsme předali našemu partnerovi Advokátní kanceláři Cink a partneři, kteří jednak podvedené ženě slíbili pomoc a pak také dali rady našim dalším čtenářům.
     Do vánoc zbývá již jen pár posledních týdnů a u většiny našich čtenářů vrcholí nakupování vánočních dárků. I letos je patrný pokračující trend nákupu dárků po internetu a snaha zákazníků vyhnout se tak předvánočnímu shonu. Bohužel však stejně jako v minulých letech tohoto zájmu využívají i podvodníci, kteří se snaží z našich kapes vytáhnout finanční prostředky a obohatit se na náš účet.

Pane magistře, jak trávíte předvánoční čas a máte zkušenosti s podvodnými nákupy po internetu?

     Dobrý den, děkuji za Váš dotaz. I my máme před vánoci napilno. Klienti sice zpravidla nekupují svým blízkým pod stromeček žalobu či trestní oznámení, ale většina se snaží mít před koncem roku vše vyřízeno tak, aby měli do nového roku čistý stůl. Takže i u nás je v současné době předvánoční shon stejně tak, jako tomu bylo v minulých letech, ale zatím vše zvládáme vyřizovat ke spokojenosti našich klientů.
     Ohledně podvodů s nákupy na internetu musím říci, že se s těmito případy setkáváme poměrně často. V poslední době registrujeme například identický případ jako popisuje vaše čtenářka, jen místo jízdního kola se jednalo o kočárek.

Co má v takovém případě čtenářka dělat, respektive existuje proti tomu nějaká obrana?

     Tak obrana určitě existuje, z toho, jak je případ čtenářkou popsán, mám za to, že je zde podezření z trestného činu podvodu a doporučuji obrátit se na policii a podat trestní oznámení. Před tímto krokem bych se ještě pokusil dotyčného k vrácení peněz písemně vyzvat a pokud peníze nevrátí, tak určitě kontaktovat policii.
     Druhou možností je řešit věc prostřednictvím soudu a žaloby. Ostatně, i pokud čtenářka nezná adresu dotyčného, tak se může obrátit na banku, která je v případě mylné platby povinna sdělit kontakt na majitele účtu, na který platba odešla. Toho je možno kontaktovat a pokud peníze nevrátí, tak je možno se domáhat těchto peněz soudní cestou.

To se bavíme o nákupu od soukromníka, jsou nějaká úskalí i v případě, že nakupujete od firmy?

     Tak nákup zboží od firmy je obecně bezpečnější a v případě nákupu od obchodu v ČR zpravidla nenastávají případy, kdy obchodník sebere peníze a zboží nedodá. Je však třeba dát si pozor na to, aby obchodník skutečně existoval a nejednalo se jen o podvodně vytvořené stránky tvářící se jako internetový obchod.
     Seriózní obchodník vždy uvádí svoji adresu a telefonní spojení tak, aby bylo možno jej kontaktovat. Pokud údajný obchod nabízí zboží za podezřele nízkou cenu, vyžaduje platbu předem a není možné jej kontaktovat, tak bych byl určitě velmi opatrný.
     Častějším problémem než nedodání zboží je však kvalita obchodníka, kdy se často setkáváme s případy, kdy obchodník zboží sice dodá, ale následně odmítá řešit reklamace, přijmout zpět zboží vrácené v zákonné lhůtě či řešit dodání vadného či poškozeného zboží. I s takovými případy jsme samozřejmě schopni si poradit, ale tyto případy je třeba řešit individuálně a nelze napsat obecný postup, který lze aplikovat na všechny případy.

Jak byste tedy doporučoval vybírat obchodníka, kterému svěřím své peníze a od kterého očekávám dodání zboží?

     Já osobně to řeším tak, že spíše než nákup zaměřený na to, abych ušetřil desetikorunu z ceny a objednal zboží od nejlevnějšího obchodu, směřuji nákup do obchodu, u kterého mám jistotu, že zboží dodá a že v případě problému se zbožím poskytne i odpovídající servis.
     Obchody tedy vybírám na základě zkušeností návštěvníků internetu, které lze nalézt na serverech, které se hodnocením spokojenosti zákazníků zabývají. Jedině tak mám jistotu, že se nejedná o fiktivní obchod, že v obchodě již řada zákazníků nakoupila a současně vidím, jak byli se službami obchodu spokojeni.

 Děkuji Vám za cenné informace a věřím, že našim čtenářům při nakupování dárků pomohou.

     I já děkuji a přeji Vašim čtenářům, aby se jim podařilo nakoupit vánoční dárky dle jejich představ a aby nemuseli řešit případy, o kterých jsme si zde povídali.



 

Advokátní kancelář CINK a partneři

Advokáti sídlící v centru Plzně specializující se mj. na rodinné právo, trestní právo, občanské právo a řadu dalších oblastí. Rádi Vám poradíme s řešením Vašeho problému, připravíme či zkontrolujeme dokumenty, zastoupíme Vás v soudních sporech či řízeních před správními orgány.