Historie Land Rover Defender
Vznik legendy
Defender není původní jméno. Dlouho se prostě legendární vůz jmenoval prostě Land Rover, s označením podle pořadí série. U zrodu prvního Land Roveru stál Maurice Wilks a jeho bratr Spencer, který pracoval pro Rover od dvacátých let.
Jejich cílem bylo vytvořit farmářské vozidlo s pohonem všech kol, které si dokáže poradit s terénem, je schopné zorat pole a také odvézt svého majitele do města. Za vzor si vzali válkou vyzkoušený Willys Jeep. Výsledkem byl první prototyp Land Rover Centre Steer s řízením uprostřed.
Stavebním materiálem byla slitina hliníku a magnézia, tzv. Birmabright – lehký materiál odolávající korozi. Nestalo se tak ale jen genialitou tvůrců, ale také nedostatkem oceli v poválečné Británii a naopak dostatečnými zásoby hliníku, používaného ke stavbě letadel. Však se také vybombardovaná továrna Rover přesunula do letecké fabriky v Solihullu.
Series I (1948 – 1958)
První ze slavné Land Rover Series oslavil svoji premiéru 30. dubna 1948 na autosalonu v Amsterdamu. Masivní ocelový žebřinový rám a odpružení kol listovými pery nenechával nikoho na pochybách o určení vozidla. Jeho geniálně jednoduchá konstrukce mu přinesla výjimečné schopnosti, bezkonkurenční odolnost a dlouhou životnost. Ostatně i po šesti desetiletích jsou podle odhadu stále v provozu dvě třetiny všech těchto neuvěřitelných vozidel.
Na vývoji se stále pracovalo, například v roce 1952 se zvětšil objem benzinového čtyřválce z 1,6 na 2 litry, v roce 1954 rozvor narostl na 86 palců, později na 88 a 109.
Ačkoliv se původně jednalo o vůz pro zemědělství, pro jeho vlastnosti se stal populární u různých dobrodruhů. To pak zpětně šířilo jeho slávu. Právě o zajímavých dobrodružstvích jako byla expedice Firsk Overland z Londýna do Singapuru budeme psát v příštích článcích našeho seriálu.
Series II (1958 – 1974)
Druhá generace získala ještě větší popularitu i díky filmu Volání divočiny o lvici Else. V letech 1969 až 70 dosáhla výroba Land Roverů kolem 60 tisíc vozů ročně. Mezi novinkami byl v roce 1961 první dieselový motor a také speciální edice Lightweight pro armádu v roce 1968. Došlo také k majetkovým změnám – nejdříve fabriku získal koncern Leyland, ale od roku 1974 ji vlastnila britská vláda.
Series III (1971 – 1985)
Třetí série se stala nejrozšířenějším Land Roverem, neboť jich za 14 let sjelo z linek kolem 440 tisíc. Vozy prošly modernizací, více se objevují plasty, rozšiřuje se portfolio motorů i nabídka karosářských verzí.
Defender
V roce 1983 přichází na trh modernizované verze označované podle rozvorů jako „Ninety“ a „One Ten“, později ještě „127“.
V roce 1990 získává kultovní Land Rover označení známé dodnes – Defender. Došlo k posunu směrem k moderní konstrukci s pérováním vinutými pružinami a kotoučovými brzdami na předních kolech. Zachován zůstal podvozek s robustním žebřinovým rámem a oběma tuhými nápravami odpruženými podélnými listovými pery, karoserie s hliníkovými panely a trvalý pohon obou náprav s dvoustupňovou redukcí a uzavíratelným mezinápravovým diferenciálem.
Výjimečnost si kromě prostupnosti terénem získává Defender svou flexibilností, vždyť ve výrobě bylo celkem 14 karosářských variant tří základních verzí 90, 110 a 130. Byl také základem pro mnoho speciálů od hasičské stříkačky, přes šestikolový model po různá bojová vozidla. Jeden ze speciálů vznikl i v Plzni – vozidlo Satbir.
V lednu 2016 po 67 letech skončila výroba Defenderu, a tak dobrodruzi museli čekat dlouhé čtyři roky. Nyní čekání je u konce a nový Defender začne jezdit v letošním roce. V Plzni ho budete mít možnost poprvé spatřit už zítra v autosalonu Dajbych.
Legenda pokračuje
Nový Defender zůstává věrný své pověsti a představuje to nejlepší z terénních a užitných vlastností Land Roveru.
Robustní, schopný, odolný a zároveň pohodlný, moderní i technologicky vyspělý. Nový Defender si zachová svou duši třeba skrze hranatou siluetu a další odkazy na slavný offroad, od světel přes horní okno po rezervní kolo na víku kufru.
Dostupný bude ve dvou rozvorových verzích, krátké 90 a a klasické 110, v rozložení pro 5, 6 a 7 lidí – dopředu bude možné posadit tři lidi jako v prapůvodním Land Roveru.
Je to ryzí Land Rover, je vyroben z nejodolnějších materiálů a testován na hranici možností. Přesto jde o zcela moderní, designově i technologicky progresivní auto. Co je nového? Například hliníková podvozková platforma D7x s nezávislým zavěšením kol a odpružení vinutými nebo vzduchovými pružinami.
MOTORIZACE
- dva dieselové – D200 (200k, 430Nm) a D240 (177 kW/240 k, 430 Nm)
- dva benzínové – P300 (300k, 400 Nm) a P400 (třílitrový řadový šestiválec 294 kW/400 k, 550 Nm)
- očekává se i plug-in hybrid P400e
Výkon motorů bude distribuovat špičkový osmistupňový automat ZF.
TERÉNNÍ SCHOPNOSTI
- redukce
- samosvorný mezinápravový diferenciál (možnost zadního samosvorného diferenciálu)
- brodivost 900 mm a program Wade usnadňující pohyb v hluboké vodě
- světlá výška až 291 mm
- konfigurovatelný All Terrain Progress Control (ATPC), Terrain Response 2, "průhledná kapota" a další asistenční systémy
- úhly nájezdový / přechodový / odjezdový: 38 / 28 / 40
UŽITNÉ VLASTNOSTI
- tažený přívěs 3,7 tuny (3,5 pro Evropu)
- 900 kg užitečná hmotnost
- 300 kg statická nosnost střechy (168 Kg dynamická)
- zavazadlový prostor:
- verze 90 – 397/1563
- verze 110 – 1075/1763
- vyklápěcí dveře
Jaké jsou další zajímavosti tohoto vozu? Pro nás například lokalita výroby, tedy nová továrna ve slovenské Nitře, nebo třeba látková střecha ve stylu safari. Z technických vychytávek potom například vzdálená aktualizace softwaru.
DEFENDER PODLE TEBE
Land Rover nabídne spoustu možností, jak Defender přizpůsobit potřebám konkrétních zákazníků. Jedná se o čtyři základní pakety příslušenství a úprav, tedy Explorer, Adventure, Country and Urban.
V příslušenství je připraveno opravdu hodně, od navijáku po výklopný střešní stan. Zanedlouho se dočkáme i dvou užitkových verzí. Už teď si můžete třeba v kolech vybrat od 18palcových plecháčů po 22palcové lité disky.
INTERIÉR
Interiér prošel velkou přestavbou a pryč je nepohodlí minulých generací. Díky nouzovému třetímu sedadlu uprostřed první řady i krátká verze odveze 6 lidí, stodesítka pak má i sedmimístnou verzi.
Nový Defender bude možné si prohlédnout zítra od 15 do 19 hodin na statické prezentaci přímo v Autosalonu Dajbych v Plzni, nebo pozítří ve stejném čase v Autosalonu Dajbych v Praze. Pro účast na statické prezentaci stačí vyplnit a odeslat mail na tomto odkaze a prodejci Vám auto pořádně ukáží a zodpoví všechny dotazy, třeba u drobného pohoštění..