Proč inzerovat právě u nás? I vy můžete inzerovat na největším zpravodajském webu v západních Čechách
Foto

Radní Šlouf nabízí řešení na zklidnění situace ve Wenzigově ulici

Pokračování kauzy: "Peklo do Wenzigovky paradoxně přinesla Charita"

3. října 2020 13:24 , aktualizace 13:24

     Před několika dny jsme informovali o strachu obyvatel Wenzigovy ulice a okolí z plánovaného rozšíření provozu Domova sv. Františka, ve kterém se Městská charita stará o lidi bez domova. Z toho, co jsme sami na místě viděli, totiž vyplývá, že se obávají zcela oprávněně a bezdomovci z Charity jim život ztrpčují řádně.

Peklo do Wenzigovky paradoxně přinesla Charita

Peklo do Wenzigovky paradoxně přinesla Charita

29. 09. 2020, 16:03, aktualizace 29. 09. 2020, 16:19

"Dobrý den, prosíme o pomoc, jsme bezradní a zoufalí!"

     Tento článek samozřejmě přinesl mnoho vzrušených reakcí, ale i několik nových informací, ze kterých vyplynulo, že naprostým základem všech problémů v lokalitě je přerušovaná provozní doba zařízení, při které jsou klienti naprosto nepochopitelně vykázáni na ulici. Zde pak čekají na znovuvpuštění do budovy a při tom obtěžují místní obyvatele i podnikatele. Většina čtenářů se proto divila vyjádření ředitele Domova sv. Františka Mgr. Džemala Gërbaniho, který nám uvedl, že s tímto problémem nemůže nic dělat.

Není to pravda

     My jsme se tedy znovu obrátili na radního města Plzně pro oblast ekonomickou, bytovou a nakládání s majetkem Bc. Davida Šloufa, který nám již předtím projekt představil a o kterém víme, že se tomuto problému věnuje nejen velmi pečlivě, ale hlavně nad rámec svých pracovních povinností. 
     Radnímu Šloufovi jsme také předali podklady, připomínky i informace, které jsme obdrželi od občanů po vydání prvního článku. Pisatelé se shodovali v tom, že nechápou smysl krátkodobého vykázání bezdomovců z objektu na ulici. 
     "Předně bych chtěl uvést, že si velmi vážím služeb, které Městská charita Plzeň poskytuje na území města Plzně, a to nejenom pro lidi bez domova. Městkou charitu Plzeň vnímám jako klíčového partnera města Plzně na poli sociálních služeb," uvedl nám radní Šlouf.
      "Ve Vašem článku je uveden názor ředitele zařízení ohledně problematiky týkající se systému poskytování ambulantních sociálních služeb, tedy noclehárna a nízkoprahové denní centrum, že na sebe nemohou plynule obě služby navazovat, neboť by tak nesplňovaly zákonem danou definici. V praxi to znamená, že zařízení je v průběhu dne otevřeno přerušovaně, což vede k tomu, že klienti postávají na ulici," pokračoval radní Šlouf nám s tím, že plně chápe obavy obyvatel Wenzigovy ulice, a že on s tvrzením ředitele Gerbaniho nesouhlasí.
     "S tímto stanoviskem se neztotožňuji, a naopak jsem přesvědčen, že právě plynulé navázání služeb je nejen možné, ale naopak žádoucí a celou situaci výrazně zlepší. Své stanovisko si dovoluji podložit i jasnými argumenty.
      Zákon o sociálních službách 108/2006 Sb. a návazná vyhláška definují ambulantní služby v § 33 uvádí, že ambulantními službami se rozumí služby, za kterými osoba dochází nebo je doprovázena nebo dopravována do zařízení sociálních služeb a součástí služby není ubytování.

      Noclehárna je pak definována v § 63 a nízkoprahová denní centra zase definuje § 61. Po přečtení  tohoto zákona je dle mého názoru zcela patrné, že režimem 12/12, tedy otevírací doba noclehárny a nízkoprahového denního centra na sebe navazují nebo se překrývají a jsou poskytovány 12 hodin, neporušuje zákonné ustanovení.
     V zákoně totiž není popsáno, jak má vypadat synergie sociálních služeb pod jednou střechou. Každopádně i v režimu 12/12 klient odchází a přichází. Není poskytován v rámci jedné služby nepřetržitý pobyt, protože se jedná o dvě služby a každá se posuzuje samostatně.
     Toto mé tvrzení lze podložit i konkrétním fungováním sociálních služeb Armády spásy, která je druhým partnerem v připravovaném projektu a která je zároveň největším poskytovatelem sociálních služeb pro lidi bez domova na území České republiky. 
     Na Praze 7, kde je provozováno Centrum sociálních služeb B. Bureše vznikly podobné problémy, jako ve Wenzigově ulici, které vedení centra vyřešilo nastavením systému 12/12, což znamená, že provoz noclehárny plynule navazuje na provoz nízkoprahového denního centra bez časových prodlev," podrobně vysvětlil radní.

     David Šlouf připravil i kombinaci určitých dalších opatření, které by měly výrazně přispět ke zklidnění a zlepšení životních podmínek pro bydlení i podnikání v této lokalitě.

Tato další opatření jsou:

  • Zvýšený dohled ze strany městské policie Plzeň a do budoucna zřízení nové služebny městské policie Plzeň a přesunutí SÚSS z Divadelní ulice do této lokality
  • Nastavení systému provozování sociálních služeb noclehárna, nízkoprahové denní centrum v režimu 12/12
  • Zřízení kamerového systému v této lokalitě
  • Funkční systém vyhlášek např. zákaz konzumace alkoholu na veřejnosti v širším středu města zahrnující i tuto lokalitu
  • Aktivní zapojení uživatelů sociálních služeb Domova sv. Františka do úklidu ulice a zvýšená frekvence úklidu ze strany města

Tento případ budeme samozřejmě sledovat dál, jak jsme slíbili